Svar: Vågner konstant om natten
29. december 2007
Alder:
4 mdr.
Kære du
Det lyder som om at I har det rigtig hårdt i øjeblikket og jeg kan se ud af dit brev, at I har forsøge med lidt erstatning på flaske, dog uden held. Jeg tænker dog at den hurtige og gode løsning for dig og for at du kan få lidt sammenhængende nattesøvn vil være, at du får noget erstatning i din dreng.
Modermælkserstatning mætter mere end modermælk og børn der får erstatning sover normalt lidt længere af gangen end børn der får modermælk. Du fortæller at han ikke virker helt parat til grøden og derfor vil en blidere overgang med større effekt være vælling eller modermælkserstatning.
Det kræver tålmodighed og vedvarenhed at få ham til at tage flaske og det vil være godt at I forsøger. Det vil være godt at du lader far forsøge, da han ikke forbindes med amning. Men hvis det ikke virker, så prøv at få mme i ham på en anden måde, det kunne være af en lille kop eller alternativt af en sprøjte, som man f.eks. gør på barselsgangen, hvis de nyfødte har brug for ekstra tilskud.
Lun en lille kop med mme og tag en 10ml sprøjte og fyld den med den lune mme. Sæt sprøjten ved din drengs mund, endten i siden, hvor du så drypper mælken ind og lader ham lappe det i sig eller ved at sætte sprøjten foran i munden - nogle børn vil simpelthen kunne suge stemplet i bund og tømme 10 ml på 2 sekunder. Gør du det 5 gange, så har han allerede fået 50ml, gør du det 10 gange, så er han jo rimeligt godt fyldt op.
På sigt er det naturligvis ikke hensigtsmæssigt at han spiser på denne måde, men lige nu og her, hvor du simpelthen ikke kan hænge sammen, så er det vigtigt at han får noget ekstra mad og at du får hvilet dig imens. Stille og roligt skal du så prøve at få ham til at tage en flaske om aftenen og jeg tænker at hvis han på denne måde vender sig til erstatningen og til at spise på en anden måde, så vil han måske acceptere flasken efter et par dage - det er i hvert fald et forsøg værd.
Du kan forsøge med modermælkserstatning eller vælling. Det vigtigste er at han tager imod det, bliver mæt og således sover et lidt længere stræk.
Det er normalt at børn i 4 måneders alderen sover 3 gange dagligt, - en formiddagslur, en lur over middag og en sen eftermiddagslur. Da den sene lur ofte ligger tidlig aften, så vil mange børn netop i denne alder, have en vågenperiode om aftenen, hvor de spiser hyppigt og fylder sig ekstra godt op til natten. De spiser ofte et stort måltid lige inden midnat eller først på natten omkring kl. 01, men vil så ofte derefter kunne sove 5-6 timer uden mad. Andre børn vil sove 5-6 timer i løbet af aftenen, f.eks. fra kl. 20-01 og vil så melde sig hyppigere i løbet af natten, måske hver anden time. Og så er der naturligvis også de børn som bare sover, men dem behøver du ikke høre om:o)
En plan for dagen, som bør sikre din dreng hans behov kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Formiddag: Amning, puttes til lur
Frokost: Forsøge med lidt majs eller risgrød, evt. med lidt frugtmos på, vand af kop. Ammes efterfølgende
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sen eftermiddag: Ammes evt. igen og puttes til lur
Aften: Ammes
Puttes til natten med en flaske erstatning mme eller vælling og kan i en overgang få mælken på en sprøjte, så du er sikker på at han fyldes helt op.
Sen aften: Ammes
Nat: Evt. enkelt amning.
Som du kan se her, så er der rigtig mange amninger i denne plan og mange flere end normalt er nødvendigt. Du må forsøge at vælge lidt til og fra, du skal regne med at han skal have mindst 6 amninger i døgnet og hvis du i en periode kan nå op på ca 8, så vil det være rigtig godt. Det vil være med til at øge din mælkemængde og netop det at få ham fyldt rigtig godt op om dagen, vil få betydning for hans søvn om natten.
Samtidig vil det så også være en god idé at du lader far tage over og at I prøver med noget erstatning. Det kan I også gøre i løbet af dagen, men også gerne om aftenen.
Du fortæller at din dreng altid har været meget tryghedssøgende, haft stort behov for fysisk kontakt og nærhed og kun kan sove på denne måde. Derfor synes jeg at du skal forsøge at give ham så meget nærhed som muligt og ikke fokusere så meget på at han skal lære at sove selv. Prøv at lægge dig med ham på din seng, am ham liggende og lad ham falde i søvn der. Sørg for at han ikke kan trille ned af sengen og komme til skade. Lad ham ligge, så han ikke oplever at skulle flyttes, men så han netop oplever at det at skulle sove forbindes med noget rart.
Når du selv går i seng, så ammer du ham igen, så han fyldes ekstra godt op til natten og her flytter du ham så til hans egen seng. Her skulle han så gerne være så langt i søvnen, at du kan flytte ham uden at han vågner for meget op, men lettere kan komme videre i søvnen.
Jeg håber at lidt af ovenstående vil hjælpe dig videre. Tør øjnene og se om ikke far kan tage over og få lidt mme i jeres dreng, så du kan få en pause:o) Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig godt nytår. Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske