Svar: Nytårsaften
29. december 2007
Alder:
13 mdr.
Kære tvivler
Det er meget forskelligt hvordan børn reagerer på fyrværkeri og det er jo også meget forskelligt hvor voldsomt fyrværkeriet er:o)
Det er mit indtryk at de fleste små børn ikke reagerer særlig meget på det. De spejler sig rigtig meget i deres forældre og hvis forældrene er rolige og virker afslappede og til at have det godt, ja så er barnet også roligt og sover ofte mere eller mindre fra det hele.
Derimod er børn i 2, 3 og 4 års alderen meget mere bevidst om at noget kan være farligt og de er i denne alder bange for forskellige ting. De hører med til deres udvikling at de f.eks. er bange for torden, bange for høje lyde, bange for lyde de ikke kender, bange for mørke osv.
Jeg tænker at I må lade det komme an på en prøve. Jeres datter vil jo være vågen, når I går til nytårsfest og på det tidspunkt vil der sandsynligvis ikke være særligt mange brag. I kan således se hvordan hun reagerer og berolige hende ved at smile og virke afslappede når det siger "Baam!" og snakke med hende om det.
Så må I se hvordan det går i løbet af aftenen, hvor meget hun reagerer på de brag I kan høre og så synes jeg I skal forsøge at putte hende og lade hende sove som hun plejer. Hvis hun er god til at sove og normalt sover tungt og uden problemer, så vil I sandsynligvis godt kunne trille hjem med hende kl. 02, hvor de fleste raketter nok er blevet affyret. Hvis hun sover meget let og virker urolig og skræmt, så må I finde en anden måde at komme hjem på:o)
Hvis det viser sig at hun bliver bange for fyrværkeriet, så vil denne forskrækkelse højst sandsynligt fortage sig til næste år - der går jo heldigvis et år ingen hun atter udsættes for nytårets brag. Hvis hun så reagerer her, så vil det sandsynligvis ikke være fordi I kørte en tur i barnevognen da hun var et år, men vil hænge sammen med at hun netop i denne alder naturligt vil reagere mere voldsomt, på grund af hendes udvikling og bevidsthed.
Dit spørgsmål er der jo ikke noget entydigt svar på, det er meget et holdningsspørgsmål og nu har du så fået mine tanker, som jeg håber vil hjælpe dig lidt videre. Rigtig glædelig nytårs fest og held og lykke fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske