Brev:
Vil ikke sove i dagstimerne - 4 mdr.
29. december 2007
Alder:
4 mdr.
Vil ikke sove i dagstimerne - 4 mdr.
Hej Helen
Siden Hjalte var 2 mdr. har han haft svært ved at falde i søvn om dagen. Om aftenen er der ingen problemer, og han sover fint i løbet af natten når han ikke spiser. Både hans far og jeg kan putte ham uden de store problemer, og vågner han, kan han falde i søvn igen uden hjælp. Han sover ca. fra 19.00-7.00 og bliver ammet hver 2. til 4. time efter behov.
Om dagen bliver han lagt i barnevognen 3 gange om dagen, efter samme rutine: Han bliver lagt på slee-bee pose. Her ligger han lidt, mens jeg gør mig klar og fortæller ham at han skal ud at sove. Herefter giver jeg ham hue og trøje på, beroliger ham hvis han bliver utilfreds, og bærer ham så ud i barnevognen. Her begynder han straks at brokke sig, hvis ikke han gør det i forvejen. Jeg går med barnevognen mens han brokker sig indtil han falder i søvn.
Hvis jeg går hjem og stiller barnevognen, vågner han efter 30 min. Jeg kan så få ham til at sove videre ved at trille en lille tur. Det gør jeg ca. hvert 5-10 min. Det virker ikke som om han har lyst til at vågne, men mere som om han kæmper for at sove.
Sådan har det været i 2 1/2 mdr. nu. Jeg har nogle enkelte gange kunne lægge ham uden brok, men ellers er der ingen forbedring. Min fortolkning er, at han ikke kan falde nok til ro, til at overgive sig til søvnen.
Hvis ikke jeg lægger ham i barnevogn og går nogle lange ture, så han får sovet bliver han meget pylret. Jeg prøver at holde øje med træthedstegn og der går ca 1 1/2-2 timer mellem hans lure.
Han har sutte klud, men vil ikke have sut. Hvis han skal falde i søvn på andre måder om dagen, er det ved at køre i bil, blive vugget i skrå-stol, blive gået rundt med eller lignende.
Da han skal starte i dagpleje om et par måneder vil jeg meget gerne lære ham at falde i søvn i barnevognen, uden at den kører. Så håber jeg at han også kan sove lidt længere end 30 min af gangen.... Jeg er ikke meget for "cry-it-out" metoden.
Mit spørgsmål er altså, om du har nogle råd til hvordan jeg kan lære ham at lægge sig til at sove i barnevognen uden at den kører? Håber meget du kan hjælpe.
Venlig hilsen
Sisse