Svar: Vil ikke sove i dagstimerne - 4 mdr.
29. december 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Sisse
Du fortæller at din dreng sover fra kl. ca 19 til 07, altså ca 12 timer hver nat, naturligvis afbrudt af at han skal have mælk. Det er super godt og rigtig dejligt for jer alle. Men det betyder også at du ikke kan forvente at han sover særlig meget om dagen, børn i 4 måneders alderen vil gennemsnitligt sove 14-15 timer i døgnet og hvis din dreng sover de 12 timer om natten, så skal han ikke sove mere end 2-3 timer sammenlagt om dagen. Jeg tænker derfor at det er helt naturligt at han vågner efter kort tids søvn dagen igennem og at du ikke kan forvente at han sover ret meget mere end han gør.
Det er rigtigt at han sandsynligvis har brug for at sove 3 lure i løbet af dagen, - en lur formiddag, en lur over middag og en lur sen eftermiddag. Men disse lure kan sagtens kun vare 30-45 minutter. Jeg tænker derfor at grunden til at din dreng ikke helt kan overgive sig til søvnen om dagen handler om at han ikke har det store sovebehov der. Samtidig tænker jeg også at han jo lyder til at være rigtig god til at selvregulere, så den søvn han ikke tager om dagen, den tager han om natten og det er super fint.
Det er rigtig godt at du holder øje med træthedstegn og prøver at putte ham, når han viser behov. Det er også helt okay at du forsøger at trille ham lidt, når han skal sove, for at se om du kan få ham til at sove lidt længere, men kan han ikke så må det også være okay.
Du er naturligvis bekymret for hvordan det skal gå, når han skal starte i dagpleje, men jeg tænker at tingene her vil ændre sig helt af sig selv. Han vil få mange flere stimuli, han bliver ældre, bruger sig selv mere fysisk og han får således en helt anden træthed både mentalt og fysisk. Samtidig vil han begynde på skemad og vil stille og roligt blive kørt ind i en rutine, som passer til dagplejen, til hans alder osv. På den måde vil tiden arbejde for jer og tingene vil ændre sig.
Det ses også ofte at børn hos dagplejer falder i søvn uden problemer, fordi situationen der er en anden end hjemme. Det er ikke mor, det gøres på en anden måde osv. og barnet får derved automatisk nogle nye rutiner.
Så mit råd til dig er at du prøver at se tiden lidt an, ser hvad fremtiden bringer. Tingene kan sagtens ændre sig af sig selv og lige nu lyder det som om at din dreng er rigtig god til at søvnregulere og selv finde ud af sit behov.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske