Brev:
Søvn, mad og megen gråd
29. december 2007
Alder:
4 mdr.
Søvn, mad og megen gråd
Hej
Jeg har brug for et råd vedrørende min 4½ måneder gammel datters trivsel. Hun er en skøn og charmerende unge, som er meget snakkesaglig og meget aktiv, og hun vågner glad hver morgen.
Men som dagen går, bliver hun mere og mere pylret, hun græder en del og hun er nu begyndt at klynke en del og lave meget ihærdige vrede brokkelyde/hvin, der nogle gange går over i gråd. Jeg er i tvivl om hun trives og om der er et eller andet, som generer hende og gør hende urolig.
Jeg synes, min kæreste og jeg forsøger at opfylde hendes behov for mad, ren ble, søvn, nærhed, pludren, aktivitet, ro og hvad vi ellers kan komme i tanke om, men alligevel er det som om der er et eller andet, som gør, at hun har meget vanskeligt ved at falde til ro og at være glad i længere tid ad gangen.
Hun kan stort set ikke ligge for sig selv med legetøj, uden at hun brokker sig eller begynder at græde efter ca. 5 minutter. Helst vil hun hænge over sin mors skulder hele tiden og opleve verden herfra. Man må dog ikke stå stille eller sætte sig ned – man skal gå rundt, så hun kan se på noget nyt hele tiden (og kun fra skulderen!). Men det bliver selvfølgelig også for meget for hende på et tidspunkt, og så har vi balladen igen.
Jeg har lagt mærke til, at det sommetider går bedre, når vi er på besøg hos venner/familie og hun ”går på omgang” hos folk og der sker en masse. Så græder hun ikke så meget, virker nysgerrig og kan nogenlunde nemt puttes. Men når vi kommer hjem, så bliver hun igen ked af det og nogen gange bliver det endnu værre.
Det er en kamp at få hende til at sove om dagen, og jeg er efterhånden ved at løbe tør for ideer til, hvordan jeg skal hjælpe hende til at sove, så hun ikke bliver så pylret og ked af det. Hun sover som regel 30 minutter, hvorefter hun vågner. Om formiddagen er det umuligt at få hende til at sove længere tid.
Ved middagsluren kan jeg efter en ihærdig indsats med vuggen/gang/sut få hende til at falde i søvn igen, men det kan tage lang tid. Selvom jeg står klar og barnevognen er i bevægelse, så hun bliver vugget ved de famøse 30 minutter, slår hun alligevel øjnene op og er lysvågen. Hun får sutten, som nogle gange giver hende ro, men hun spytter den hele tiden ud igen. Der kan gå fra 30 minutter til 1½ time med konstant vuggen/kørsel med barnevognen førend hun sover igen. Af og til falder hun slet ikke i søvn igen og må tages op. Hvis det lykkes at få hende til at sove, bliver det som regel til en lur på 1-2 timer, afbrudt af 1-2 korte opvågninger, hvor jeg skal vugge og give sut.
Nogle gange når hun at blive sulten, fordi hun er så længe om at falde i søvn og tilbydes derfor jævnligt flaske under sine opvågninger for at kunne stryge den mulige årsag. Har fundet ud af at kavalergangen er en ganske smart flaskeluner på de kolde barnevognsture ;o)
Omkring kl. 14-15 begynder hun igen at vise træthedstegn og bliver ret pylret. Skal konstant aktiveres med snak, bevægelser, op på skulderen, bleskift eller lignende, ellers begynder hun at græde. Resten af eftermiddagen er hun ikke til at få til at falde i søvn og hun bliver mere og mere ked af det. Jeg kan bruge flere timer på at vugge hende i liften med kalechen på, hvor hun hele tiden er lige ved at falde i søvn, men hun bliver ved med at græde, slå øjnene op, og så kan man starte forfra med at få hende til at falde til ro. Det er nogle meget lange eftermiddage, og jeg tæller timerne til min kæreste kommer hjem omkring kl. 17 og kan aflaste mig lidt.
Hvis jeg tager hende op af liften, vil hun kun hænge på mig, og jeg har efterhånden fået temmelig ondt i ryggen af at bære rundt på hende. Desværre nægter hun at sidde i den fine, dyre bæresele, som jeg har købt :o/
Kl. ca. 18.30 tager min kæreste sig af godnatritualet med godnatmelodi, dæmpet belysning, rolig atmosfære, natdragt og MME. Hun bliver puttet i barnevognen på sit værelse (helt mørkt), hvor min kæreste vugger hende i søvn. Det tager som regel 30 minutter at vugge hende i søvn og herefter skal man ind og give hende sutten et par gange ved nogle korte opvågninger indtil kl. 20.30. Her går det altså fint, men der er hun som regel også blevet meget træt!
Om natten vågner hun 2-3 gange, hvoraf hun en af gangene skal have mad – de andre gange falder hun selv i søvn igen efter lidt tid (uden vuggen og sutten). Som du kan se, sover hun (af uvisse årsager) fint om natten… Her sover hun normalt omkring 11 timer i alt :o) Har hun så opbrugt sovekvoten for døgnet?
Jeg har lagt mærke til, at hun altid græder, når hun bliver puttet. Hun skruer som regel op for sirenen, når hun har ligget lidt i liften og er ved at få tunge øjne. Det ser ud som om hun forsøger at holde sig selv vågen ved at græde og spytte sutten ud hele tiden. Nogle gange vil hun godt have sutten, andre gange vil hun ikke. Kan det virkelig passe, at det skal være så bøvlet og forbundet med så meget gråd for hende at falde i søvn?
Jeg har prøvet at putte hende forskellige steder uden succes. Måske er det adskillelsen fra sine forældre, hun ikke bryder sig om? Hun har som sagt altid været glad for at blive båret rundt på skulderen, og er jo generelt ikke glad for at ligge for sig selv i sine vågne timer. Jeg har prøvet at lægge mig med hende, men det virker som om hun nærmere bliver mere aktiv af dette. Hendes arme og ben kører op og ned, og hun bliver sur hvis man forsøger at svøbe hende.
Jeg har prøvet at skærme hende mere af om dagen med stofble og andet (mørkere), men det har ikke haft anden virkning, end at det er sværere at komme til at give hende sutten. Jeg har forsøgt at synge for hende, bære hende rundt i mine arme, vugge på pilatesbold, lægge en hånd på hendes bryst, spille samme musik hver gang hun skal sove, lægge hende på samme tidspunkter, være helt stille, larme, lave hvid støj, bruge metoderne i ”Sov godt uden gråd”, men uden nogen nævneværdig effekt. Hun virker som om hun er immun over for mine puttetricks. Har jeg bare for urealistiske forventninger til hendes søvnevner om dagen?
Det har været en lidt hård start med hende, da hun lagde ud med kolik de første 11 uger, og her havde hun af gode grunde svært ved at finde den nødvendige ro til at falde i søvn. Vi prøvede desperat alt muligt for at få hende til at sove uden held. Det endte som regel med, at hun først overgav sig ved 21-22 tiden om aftenen af ren udmattelse af at have været vågen det meste af dagen. Kan der være dannet dårlig sovekarma for dagstimerne allerede her?
Hun er fra starten blevet ammet og har fået lidt supplerende MME. Det har været lidt af en kamp for mig med amningen og den er aldrig kommet til at fungere optimalt. Jeg har ikke haft mælk nok, og det har gjort meget ondt med tilbagevendende sår på brystvorterne. Så da hun var 3 mdr., måtte jeg kaste håndklædet i ringen og siden da har hun fået ren sutteflaske (grøn Allomin). Jeg er desuden begyndt at introducere lidt grød.
Hun vejer omkring 7,3 kg, er 64 cm og har fra uge 2 haft en flot vægtøgning, hvor hun konstant har ligget over gennemsnitskurven.
Jeg havde nok håbet lidt på, at det var fordi hun har været småsulten, at hun har haft svært ved at sove og finde ro om dagen, og at problemet dermed ville løse sig, når hun gik over på ren sutteflaske. Men dette er ikke tilfældet. Faktisk synes jeg, at det næsten er blevet endnu vanskeligere at få hende til at sove. Hertil kommer, at hun har set sig sur på sutteflasken, som hun oftest starter med at afvise flere gange, hvorefter hun alligevel spiser 150-200 ml. Som regel accepterer hun først flasken, når hun er puttet i liften, men her kan hun også godt finde på at afvise den et par gange for så alligevel at overgive sig. Nogle gange skal hun bare SE sutteflasken, så begynder hun at græde.
Vi er begyndt at give hende lidt hirsegrød til frokost, men jeg er i tvivl om hvor meget hun egentlig får spist. Hun synes vist det er sjovest at spytte det ud, men hun viser interesse for skeen, så vi træner videre :o)
Hun gnider øjnene meget, og de er ofte smårøde. Hun har lidt børneeksem, der viser sig som røde pletter på kinder og i folderne ved hals, arme og knæ. Hun nyser og hoster ofte og trækker vejret meget hurtigt (men sidstnævnte tror jeg nu mest, er når hun bliver ivrig :o). Kan det evt. skyldes mælkeallergi, at hun ikke kan finde ro, er ked af det og uvenner med sutteflasken? Jeg ved ikke om det er relevant i denne sammenhæng, men min kæreste har høfeber og jeg har haft lidt astma.
Hun døjer desuden en del med skiftende afføring fra hård mave til (vist nok) normal afføring. Hun har afføring hver dag, som hun skal. Hun får 3 ml. laktulose, men jeg synes egentlig ikke det har haft nogen effekt på den hårde mave. Vi er lidt nervøse for at skrue op for laktulosen, fordi vi ikke kan få hende til at drikke vand til (det ryger ligeså hurtigt ud som grøden, lige meget hvordan det kommer ind). Så hun får laktulosen i MME’en om natten og om morgenen, hvor vi er sikre på at hun vil tage sutteflasken.
Jeg håber du via denne lange smøre kan danne dig et indtryk af hvordan tingene foregår hjemme hos os. Forhåbentlig har du nogle forslag til, hvordan vi kan få det lille pus til at trives bedre. Jeg synes, det er rigtig hårdt med al den gråd og vil så gerne kunne hjælpe min lille pige til at have det godt.
I øvrigt mange tak for de mange gode svar, du har givet andre mødre i brevkassen. Jeg synes ikke, der er megen hjælp at hente fra min egen sundhedsplejerske, så dine svar har været til stor hjælp, når jeg har været i tvivl om forskellige ting, siden jeg blev mor :o)
Bedste hilsner
Sara