Svar: Nej tak til mad med klumper
29. december 2007
Alder:
7 mdr.
Kære R
Nogle børn er rigtig svært ved at finde ud af mad med klumper. Det at der i mosen er små kødstykker forvirrer dem og når jeres datter får mad med ske, så kan hun simpelthen ikke finde ud af om hun skal tygge det eller bare synke det. Derfor hjælper det nogle gange at servere tingene adskilt og det bliver lettere at gøre dette, når hun bliver lidt ældre.
De fleste børn vil i 8 måneders alderen begynde at kunne tygge lidt, det vil sige at du her kan begynde med små rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle og lignende - men som hun så skal have ved siden af sin grøntsagsmos. Altså som hun endten skal spise med fingrene eller med en gaffel.
Lige nu synes jeg du skal fokusere på at hun får sin grød og sin mos og det er helt okay at du blender kød og fisk, så hun får det, men så det ikke klumper. Du må gerne give hende mad, som tager udgangspunkt i jeres mad - hvis I f.eks. får pasta med kødsovs, så prøv at give hende det, men mos det til en konsistens som hun kan kapere. Lige nu er det vigtigere at holde fokus på at hun får noget som hun kan spise, at hun får variation og smager forskelligt og ikke så meget på at hun skal tygge det.
Du kan købe pasta med kødsovs på glas og andre retter og prøv, når du vælger at købe mad til hende, at vælge de retter som passer til hendes alder. På den måde kan hun vende sig mere og mere til forskellig konsistens og i takt med at hun bliver ældre og bedre til at tygge, så kan du supplere 'glasmaden' med jeres mad. Det vil sige at hun så kan få begge dele, ved siden af pastaen på glas kan du så give hende godt kogte pastaskruer af jeres, som hun kan tygge osv.
Der er ingen idé i at hun kaster sin mad op. Det er vigtigt at hun forbinder det at spise med noget rart og det er vigtigt at hun holder maden i sig og får den næring hun har behov for:o)
Med hensyn til søvn, så lyder det ikke okay, hvis hun er vågen en hel dag uden overhovedet at sove og derfor er det rigtig godt at I forsøger at få hende puttet. Gør det til en vane at gå en tur med hende, så hun trilles i søvn. Det er bedre end ikke at sove i så mange timer. Derudover skal I naturligvis være sikre på at hun ikke er sulten. Det er meget vigtigt at hun får mad og mælk nok, for at kunne sove.
I kan evt. gøre det at når hun har fået grød, mos, mælk, ren ble, evt. mælk igen osv. og det er ved at være puttetid, så starter I med at lade hende sidde op i barnevognen. Lad hende sidde og kigge på verden, suge til sig af indtryk, så hun bliver træt og mæt af det og når hun så viser træthedstegn, så lægger I hende ned og her kan hun så sove og I triller hjem igen:o)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 08: Havregrød eller flerkornsgrød, evt. med lidt frugtmos på. Vand af kop
Formiddag 9.30: Sidde i høj stol, få lidt frugtmos og lidt frisk frugt i hånden, brødskorper eller lignende at sidde med selv. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur med en flaske kl. ca 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, hjemmelavet eller mos fra glas som passer til hendes alder. Vand af kop. Igen sidde med lidt brødskorper, tvebakker eller lignende i hånden.
Puttes til middagslur kl. 13.30-14 med en flaske mme
Eftermiddag 16: Grød, f.eks. flerkornsgrød, havregrød eller øllebrød, evt. lidt frugtmos, vand af kop. Kan også her få lidt banan eller anden frugt og igen en brødskope, en agurkeskive eller lignende i hånden, øve sig på.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, Det er okay m ed fra fra glas, men giv hende også mad af jeres ved siden af. Tingene skal være adskilt, så når hun har spist, så give hende f.eks. lidt kogte blomkål eller broccolihoveder som hun kan sidde med i hånden, et stykke flutes osv. Tænk hele tiden at hun med ske skal have mad som er godt moset og at hun i hånden kan få noget som hun skal arbejde mere med i munden. Evt. lidt frugtmos til dessert, vand af kop.
Puttes til natten 19.30 med en flaske mme eller vælling
Sen aften 24: Flaske med mme eller vælling
Jeg har lavet denne plan ud fra en tidligere plan du har sendt mig, så jeg håber den passer nogenlunde med, hvordan en dag kan se ud hos jer:o)
Jeg håber I hermed er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske