Brev:
Tvillinger vil ikke have skemad
30. december 2007
Alder:
7 mdr.
Tvillinger vil ikke have skemad
Kære Helen
Jeg har tvillinge-piger på 7½ mdr, født 1 mdr for tidlig. Jeg er begyndt på skemad for ca 1½ mdr siden. Den ene af pigerne spiser med velbehag stort set alt og er meget interesseret i mad, så det er nemt. Min anden pige vil simpelhen ikke have skemad.
I starten åbnede hun munden, men så blev hun syg og efter det vil hun ikke åbne munden for skeen. Hun vil gerne drikke af glas og sidde med brød, agurk og gulerod i hånden og spise/sutte på det. Jeg har givet hende lidt vælling i flaske 1 x dagl, det vil hun også gerne have.
Jeg har senest forsøgt at holde en uges pause med skemad, men det har heller ikke hjulpet. Jeg har også prøvet at give hende rugbrød med leverpostej, men det er hun ved at kløjs i. Når hun en gang imellem åbner munden og får lidt at søsters grød, får hun opkast-fornemmelser af maden. Nu laver jeg en tynd grød til hende igen og en anden til søster, så det er hårdt arbejde.
Jeg er ved at blive lidt(meget) frustreret over det. Hun er ellers en rigtig glad pige, som trives og pludrer på livet løs. Så hun kan sagtens finde ud af og bruge tungen.
Hvordan kommer jeg videre med skemad til hende?
Jeg er nemlig bange for at presse hende for meget, så vi slet ikke kommer igang. Jeg ved godt, at der ikke er nogen som kun får flaske, når de er et år, men lige nu tror jeg, hun kommer til det.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
7-8: Vågner: TvB får havregrød. TvA får flaske ml 150-200 ml. De er ca vågne i 2 timer.
9-10: Puttes til formiddagslur. TvB får flaske 150-200 ml. TvA får lidt flaske 50-100 ml (For at de følges nogenlunde af) Sover 1½-2 timer.
12-13: TvB får grød med frugtmos. TvA får flaske ml 150-200 mL.
13.30-14.30: Puttes til eftermiddagslur: TvB får flaske 150-200 mL. TvA får også flaske 100 mL. Sover ml 1-2 timer.
15.30-16: Får begge flaske ml 150-200 mlk.
Nogle gange powernap ved 17 tiden.
17.30-18: TvB får kartoffelmos med grøntsager. Nogle gange får TvA lidt flaske
19-19.30: Puttes og begge får flaske til natten. TvA får vælling.
Ml kl 2-4: vågner de og får flaske 150-200 ml. Sover herefter igen.
Håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Charlotte