Svar: Tvillinger vil ikke have skemad
30. december 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
Jeg kan jo ikke se dine piger og kan derfor ikke vurdere om de udviklingsmæssigt er på forskelligt sted og derfor har brug for den forskellighed i forhold til maden og madindtag... hvad har din sundhedsplejerske og læge sagt og følges I på børneafdelingen?
Jeg spørger naturligtvis fordi de jo godt kan være forskellige og at det derfor er helt okay at du så konsekvent giver den ene det mere flaske, men ellers tænker jeg at du skal forsøge at give dem begge skemad, når tiden er. De skal sættes i deres høje stol, sidde sammen ved bordet og så have mad samtidig. En ske til den ene og en til den anden og så er det naturligvis mest praktisk, hvis de kan spise det samme.
Det lyder jo ikke til at være tilfældet hos jer, men det lyder som om at TvA godt kan spise grød og mos, bare det ikke er for tykt eller klumpet.. Derfor tænker jeg at du skal give hende mere moset mad, lave grøntsagssuppe og tynd grød til hende, men stadigvæk give hende med ske og så må TvB få den mere rigtige mad. Det er altså vigtigt at TvA vender sig til at skulle have mad med ske på samme tidspunkter som TvB spiser.
Du fortæller at du laver flere slags mad og det kan jeg godt forstå du synes er hårdt. Derfor tænker jeg om ikke du kan forsøge til de fleste måltider at give dem det samme, til TvA skal maden så bare laves tynd og til TvB en mere normal konsistens. Du kan gøre maden til TvA tyndere ved at tilsætte ekstra mme i hendes grød og mos, så sikrer du hende på den måde også lidt ekstra energi. Hvis TvB får kartoffelmos, så får TvA i stedet kartoffelsuppe... :o)
Det er også vigtigt at du udnytter hendes lyst til at smage, hendes nysgerrighed og det at hun åbner munden. Det lyder jo umiddelbart som om at hun godt vil, men har svært ved konsistensen og det er vigtigt at I ikke passerer dette tidspunkt, hvor hun faktisk har lysten.
Derudover tænker jeg at nogle børn faktisk har lidt svært ved det med mad og klumper, den grove mos, det hakkede kød i mosen osv. Det er som om de ikke kan finde ud af, hvad de skal gøre med det inde i munden - skal det tygges eller synkes og så sættes opkast-rekleksen igang. Derfor hjælper det nogle gange at servere tingene adskilt, således at du f.eks. giver dem begge små stykker af indmaden af en frikadelle eller små stykker bondebrød og lignende ved siden af en mos, som så er rigtig godt moset. Altså forsøger at adskille maden, så hun kan se om det er noget der skal synkes, så gives det med ske og hvis det er noget der skal tygges, så gives det med fingrene eller en gaffel.
Jeg tænker også at den industrielle mad på glas ofte er lidt finere moset og at du måske skulle forsøge om hun kan lide noget af dette. Du kan jo købe forskellige slags grøntsagsmos med fisk, kylling osv. på glas, finde noget som passer til hendes alder og hun vil måske godt kunne spise det. Ved siden af kan hun så få noget af jeres mad. Igen skal fokus være på at hun har lyst og gerne vil og udnytte dette.
Derudover tænker jeg at de jo stadig ikke er ret gamle, så det vigtigste er som sagt at TvA spiser,- og en tynd grød eller mos og det at spise af en ske, sidde med ved bordet osv., er at foretrække fremfor et øget mælkeindtag. Der er mange faktorer som spiller ind på lysten og interessen for at spise og jeg kan se ud af dit brev, at I allerede gør rigtig mange gode ting hos jer. Jeg tror derfor også at du skal væbne dig lidt med tålmodighed - korrigeret er pigerne jo kun godt 6½ måned og det er helt okay at den ene har brug for lidt mere tid:o)
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej. Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske