Svar: Mad til min dreng
30. december 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Sebmor
Nu hvor din dreng bliver 6 måneder, så vil der være mere og mere mad at give ham og det vil være rigtig godt, at du tilbyder ham så meget varieret som muligt. Det er helt fint at du her i starten har givet ham den industrielle mad, men i takt med at han kan spise mere og mere, så er det vigtigt at maden også tager udgangspunkt i den mad du selv spiser.
Fra 6 måneders alderen må du gerne begynde at give ham flere grøntsager. Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Det er rigtigt at det er godt at begynde med lidt kød og fisk. I første omgang er det en god idé at begynde med det hakkede kød og det er generelt godt at starte med de lyse typer, både når man taler om kød og om fisk. Det er således en god idé at begynde med lidt kylling, kalkun, svin, kalv, okse, lam i nævnte rækkefølge og også torsk, rødspætte og laks. Du skal koge det og i begyndelsen er det fint at du blender det, så du er sikker på at han ikke får det galt i halsen. Der skal ikke ret meget i en portion - ca 1 spsk. i 2 dl. mos er passende.
Med hensyn til grød og mos, så er det en meget god idé at du giver dette på nogenlunde faste tidspunkter i løbet af dagen. Det vil give dig lidt overblik over hvad din dreng egentlig indtager, så du ikke skal være urolig over om han får, hvad han har behov for af mælk, mad osv. og samtidig vil det ofte være godt for jer alle med en lidt fast rutine for mad og søvn. Det gør ofte at din dreng sover bedre, hvis dagene ligner hinanden og du vil også kunne planlægge din tid bedre, hvis du nogenlunde ved hvornår han spiser, hvornår han sover osv.
En plan for dagen med 3 måltider skemad kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Formiddag 9: Grød, havregrød eller lignende, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 12: Øllebrød eller grøntsagsmos, evt. med lidt kogt kød eller fisk, vand af kop. Må gerne sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15-16: Ammes
Powernapper evt. ½ times tid, en del børn begynder at springe denne sene lur over i 6 måneders alderen.
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, meget gerne begynde lade maden tage udgangspunkt i det I andre spiser. Hvis I f.eks. laver en kartoffelmos med sødmælk, så må I alle gerne spise det samme, lidt af jeres sovs på hans mos vil også være et hit. Sidde med ved bordet, så I spiser sammen, give ham brødskorper og lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten mellem 19-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Så vidt muligt forsøge undvære amning. Hvis han er ammet som ovenstående beskriver, så vil han ikke rent ernæringsmæssigt behøve mælk i dette tidsrum, men kan naturligvis godt have behov for trygheden.
Jeg håber at ovenstående giver dig en idé om, hvordan en dag kan se ud og hvordan du kan give ham både skemad og mælk som dækker hans behov. En normal portion varierer - nogle børn spiser lidt, andre meget og i princippet skal de have lov til at selvregulere. Det er dog vigtigt at de ikke spiser så store mængder fast mad at de ikke får mælk nok... Samtidig vil de fleste børn stille og roligt selv begynde at vælge amningen efter skemaden fra, og skemaden vil således komme til at fylde mere og mere og amningen mindre og mindre. 6 måneder gammel, er mælkebehovet dog fortsat stort og han har behov for at få brystet tilbudt, også selvom han tilsyneladende drikker fint med vand.
Med hensyn til kop, så er det stadig rigtig svært for ham at drikke selv og han har brug for din hjælp. Nogle vælger at give barnet en kop med tud og håndtag, så barnet bedre kan være med selv. I må forsøge jer frem og finde ud af hvad der kan fungerer hos jer.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske