Brev:
Vil ikke sove om aftenen - 17 mdr.
30. december 2007
Alder:
17 mdr.
Vil ikke sove om aftenen - 17 mdr.
Hej Helen
I den seneste uge har vi fået et problem, et problem som jeg slet ikke ved om, det er et reelt problem - og måske er løst inden for en uge, men det fylder alligevel en del, så derfor spørger jeg.
Sidste år ved denne tid, da Julie var 5½mdr., da oplevede vi en ændring i hendes søvnmønster, således at hun pludselig havde behov for at blive trøstet efter et par timers søvn. Jeg slog det hen som "jule-stress", og kort efter nytår var det da også ovre.
Jeg var derfor forberedt på, at vi kunne komme til at opleve noget lignende i år. Men enten spiller min hukommelse mig et puds, eller også er det værre end sidste år.
Allerede i dagene op til jul var Julie meget urolig om natten. Hun kunne finde på at vågne op efter et par timers søvn, hvorefter det kunne tage et par timer om at få hende til at sove igen. Det sker også ind imellem, når tingene er mere "normale", men med uger/månders mellemrum. Her fik hun den vane, at hun skulle putte ind til os og sove, hvilket selvfølgelig ikke er lade sig gøreligt i det lange løb. Og det får hun heller ikke lov til længere - vi trøster selvfølgelig.
Her efter jul ser vi det samme, og så alligevel ikke. Forleden dag tog hun sig en lang tudetur, inden hun sov en ekstra lur (hun plejer ikke at sove mere end en gang om dagen, men hun var simpelthen så træt). Jeg gik selvfølgelig ind til hende hvert 2. minut eller oftere - mit barn er bestemt ikke vant til at tude sig selv i søvn...
Efterfølgende har problemet ændret sig til, at hun har utroligt svært ved at give sig om aftenen. Hun er meget træt - faktisk er hun mere træt, end jeg længe har oplevet - og normalvis er hun meget nem at få til at sove. Men hun kæmper ligesom imod søvnen. Hver gang jeg laver en lyd, står hun straks oppe i sengen og græder. Når jeg kommer derind, så tier hun stille. Lægger sig fint i sengen. Jeg laver en lyd og så starter det hele forfra... Det varer cirka en ½ times tid. Så sover hun.
Jeg synes, vi har prøvet at være meget bevidste om ikke at lave for meget i julen og op til, men helt at undgå det er svært. Det eneste, der er anderledes i hendes hverdag er, at hun har ferie fra dagplejen. Kan det virkeligt gøre det?
Jeg har for et par dage siden fået hende tjekket for lunge- og mellemørebetændelse, da hun hostede meget og var forkølet (hun har for 14 dage siden haft lungebetændelse - som hun klarede i stiv arm - og hosten er ikke den samme). Vi kan sagtens tumle rundt i dagtimerne, og middagsluren, der foregår udenfor, er der heller ikke problemer med. Så jeg synes næsten ikke, det kan være noget i den dur...
Så hvad er det? Jeg vil meget gerne have dit bud. Kan det for eksempel være en reaktion på start i dagplejen - hun startede for 3 mdr. siden, og det er hendes første ferie derfra (hun er MEGET glad for at være der, og det samme er hendes mor). Er det mon derfor, hun er så træt?
Jeg har nedenfor skrevet hendes døgnrytme, hvor den sædvanlige er skrevet først, og den nuværende er skrevet i parents:
kl. 6.00 vågner af sig selv/uro i huset (kl. 8.00): får 2 dl øllebrød
kl. 9.00 (formiddag) får noget frugt eller en bolle
kl. 11.00 (11.00) får 1/4 - ½ rugbrød - bestemmer selv hvor meget
kl. 11.45 sover middagslur (11.30)
kl. 14.00 vågner og får en bolle (13.00)
kl. 16.00 får noget frugt (det samme)
kl. 16.45 får aftensmad - hvad end vi spiser (16.45)
kl. 18.15 bliver lagt for natten (17.45)
Venlig hilsen
Linda