Svar: Vil ikke sove om aftenen - 17 mdr.
30. december 2007
Alder:
17 mdr.
Kære Linda
Jeg tror der er flere ting som spiller ind på din datter søvn eller vægring mod at sove.
For det første er der jo julen og alle helligdagene, besøg hos familie og venner, at vi alle sover lidt længere, bliver ikke puttet til samme tid som sædvanligt, mange indtryk der skal bearbejdes osv. Altså kort og godt at hverdagen på grund af jul og ferie har ændret sig.
Derudover har Julie været syg, hun har haft lungebetændelse og selvom hun ikke længere hoster så meget, så har det været hårdt for hendes lille krop og hun er ekstra træt i kroppen på grund af dette. Det tager tid at komme ovenpå.
Den tredie ting er Julies alder. Det er helt alderssvarende at hun har svært ved at overgive sig til søvnen og at hun drømmer mere og sover mere uroligt om natten. Netop omkring 1½ års alderen sker der rigtig meget med børns søvn.
Julie er langt mere mobil nu end tidligere og bevæger sig mere og mere rundt i verden på egen hånd. Hun er i stand til at løbe, hun er i stand til at klatre op osv. og det betyder at hun også begynder at finde ud af at noget kan være farligt. At man f.eks. kan falde og slå sig, at man ikke selv kan komme ned, når man har klatret op osv.
Samtidig er hun også mere og mere bevidst og skelner tydeligt imellem at være hjemme og tæt på mor og far, i forhold til at være ude, at fremmede henvender sig til hende osv. Det er således helt normalt at hun både mentalt og fysisk oplever rigtig meget og det giver sit udslag i en meget urolig søvn og meget svært ved at overgive sig til søvnen. Hun vil jo på den ene side ikke gå glip af alt det spændende og på den anden side er hun bare så træt:o)
Så det er altså en periode I er inde i, og hvor det er vigtigt at I betrygger Julie i at hun roligt kan lægge sig til at sove, at I passer på hende, at I ikke går fra hende osv. Nogle gange må I sidde hos hende til hun sover, andre gange læse en bog og så gå ud bagefter, atter andre gange gå til og fra. Det vigtigste er at hun er tryg og roligt og forbinder det at skulle sove med noget rart.
Derudover er det vigtigt at I fortsat forsøger at putte hende i hendes egen seng. Netop fordi hun nu er så bevidst som hun er, så er det vigtigt at lære hende, at det er der hun sover. Vågner hun så om natten af en ond drøm og ikke kan falde til ro igen i sin egen seng, så kan hun komme ind til jer. Men hold fast i at de gode sovevaner med at putte i egen seng skal bibeholdes.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske