Svar: Drømme om aftenen
16. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Din datter vil i kraft af sin alder være meget mere bevidst om sig selv og hvem I er som forældre og for hende er I den trygge base, som hun langsom også øver sig i at være væk fra.
Det ser du bl.a. hvis hun er begyndt at kravle. Først sidder hun på skødet, så sidder hun ved dine fødder og langsom bevæger hun sig længere og længere væk fra dig - hele tiden tjekker hun at du stadig er der. På den måde opøver hun sin egentlige første selvstændighed.
Hun vil med den alder hun har også være meget bevidst om fremmede mennesker og kan være meget reserveret. Hun vil have det bedst med at være på din arm og se 'den anden' an og hvis hun kommer over i armen på 'den anden' kan hun blive fuldstændig ulykkelig og det er helt naturligt.
Jeg skriver ovenstående for at give dig et billede af, hvad der rumsterer inde i hende og hvad hun drømmer om. Om natten bearbejder hun jo dagens hændelser og jeg er slet ikke i tvivl om at hun vågner fordi hun drømmer.
Det er også det helt rigtige du gør. Naturligvis skal du tage hende op, når hun græder og er ulykkelig. Ved at gøre det, viser du hende at du har forstået hende og kender hendes behov og at du gerne vil hjælpe hende. Det med til at hun får skabt en tillid til omverdenen.
Så du kan ikke gøre det meget bedre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske