Svar: Vi vil gerne have ham ind i hans egen seng
30. december 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Rosen
Det er helt fint at I har givet søvnen og ændrede søvnvaner en pause nu, hvor det har været jul og der har været meget andet at tage sig til. Det lyder dog om om at I er ved at være parate til lidt ændringer nu:o)
Du fortæller at den måde I bedst får Malte rolig på i øjeblikket er ved at bibeholde ham i stuen om aftenen og så vugge ham i søvn kl. ca 21. Her ligger han så til I går i seng og bliver lagt til at sove mellem jer.... Hvorfor putter I ham ikke i hans egen seng på dette tidspunkt? Eller når han er faldet i søvn i stuen og I fornemmer at han sover tungt, så lægge ham over i sin egen seng.
Jeg ved godt at det er bedst, hvis han registrerer at han flyttes, at han lige skal have lov til at følge med i hvor han rent faktisk sover, for at han også selv sover bedre om natten. Men som det er lige nu, så flyttes han jo under alle omstændigheder fra sofa til dobbeltseng og hvorfor så ikke flytte ham fra sofa til hans egen seng, så han lærer at det er der han skal sove?
Stille og roligt tænker jeg så at I skal forsøge at putte ham direkte i hans egen seng, som vi har drøftet tidligere. Men tinge tager tid og nogle gange må man gå lidt andre veje, for at nå målet og både barn og forældre kan følge med:o)
Er du stoppet med at amme? Det kan naturligvis også have noget at sige i forhold til søvnen og jeg ved du tidligere har skrevet at du overvejede ammestop her i forbindelse med julen?
Når I beslutter jer for at han skal lære at falde i søvn i sin egen seng, så er det for det første vigtigt at I er enige om det og har talt igennem, hvordan I vil gøre det. Det er vigtigt at I støtter hinanden i den beslutning og at I begge har det godt med det. Malte skal naturligvis også have det godt, det er jo ikke meningen at han skal falde i søvn helt ulykkeligt:o)
Måden at gøre det på, har jeg beskrevet i mit svar til jer fra den 2. december 2007. Det er stadigt gældende, at I skal skelne, hvad hans gråd handler om. Om I skal blive der, sidde hos ham, læse en historie, holde ham lidt i hånden, eller om I i stedet skal gå til og fra, betrygge ham i at han roligt kan sove der, at I passer på ham osv.
10 måneder gammel og fuld af motorisk uro, så er det naturligt at han har svært ved at overgive sig til søvnen men han kan godt lære det. Det er også vigtigt at han lærer det, så I alle får lidt sammenhængende timer og så I forældre får ro og tid til hinanden. Det skal også prioriteres at være et par og ikke kun forældre og I har brug for at kunne tale sammen.
Prøv derfor I første omgang at få ham fra sofaen og i hans egen seng, så han ikke fra starten ligger hos jer, men forhåbentlig kan sove nogle timer i sin egen seng inden han kommer ind til jer, hvis han ikke kan finde roen på anden vis. Og når det fungerer, så forsøg igen at lære ham at falde i søvn i sin egen seng, lære at sove der fra starten:o)
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske