Brev:
Kost og spise pænt
30. december 2007
Alder:
11 mdr.
Kost og spise pænt
Hej Helen
Nu er vores “lille” dreng på 11 mdr. atter frisk og i takt med appetitten og lysten til mad er kommet tilbage, sover han også hele natten - skønt. Desværre virker han noget kræsen nu og vil allerhelst have mad der ikke skal tygges for meget (havregrød, øllebrød og grød i alm. færdigretter på glas, og moset mad med godt med sovs) eller noget som knaser (kiks, riskiks mv.).
Det er dejligt at han spiser, men bør han ikke snart kunne tygge det meste af sin mad. Det vil være rart for alle parter hvis han ville spise det vi (mor og far) spiser til aften. Endvidere vil han kun spise hvis han har en ske i hånden, som bankes ned i bordet eller allerhelst ned i hans tallerken med mad.
Vi har ikke noget imod at han/bord/gulv bliver beskidt under hans bestræbelser på at lære at spise selv - det hører med, men lige nu er det mere interessant at hamre og banke med skeen. Tager vi den fra ham, vil han ikke spise og indtil videre har vi så prioriteret det at han spiser højere end at han larmer og sviner. Men efterhånden føles det dog som en hæmsko, specielt når vi er i byen. Hvordan får vi ham vænnet ham fra at hamre med skeen og så samtidig åbne munden, så han kan få noget mad. Han spiser fint i dagplejen - uden ske, men der er jo også andre børn at kigge på.
Vi spiser så vidt muligt altid sammen og har altid gjort det, da vi synes det er vigtigt. Nogle gange virker det dog som om han synes det er kedeligt “blot at sidde og spise”, for spiser vi et offentligt sted med masser af mennesker at kigge på, spiser han pænt og har ikke brug for skeen at larme/lege med.
Endvidere smider han ske, mad mv. ned fra bordet og det er tydeligt, at han forventer en reaktion. Men vi er noget i tvivl om hvordan vi skal reagere/agere - vi siger nu noget i stil med: Nej, Noah maden skal blive på bordet/skal i munden. Bliver han ved, er vi begyndt at tolke det som om han ikke er sulten.
Han er meget selektiv med hvad han putter i munden af mad, og han smager ikke på hvad som helst, og det er derfor svært at introducere nyt mad til ham. Hvilket er hårdt, når vi gerne vil have at han spiser sundt og varieret - det føles det ikke som om han gør lige nu, hvor han den sidste tid har levet mest af grød og færdigretter.
Han er rigtig god til at fortælle, når han er sulten - det lyder mam mam mam til han får noget, hvilket jo er dejligt. Samtidig kan vi spørge vi kan sige tak for mad, hvilket han svarer på med en ja-lignende lyd.
Udover ovenstående omkring maden har vi jordens dejligste dreng, som kravler rundt, rejser sig op, er fuld af tillid , leger selv og udforsker verden omkring ham. Det er dog tydeligt at han er ved at udvikle en sund vilje - han ved godt hvad han vil og ikke vil.
Håber du forstår hvor vores frustrationer/spekulationer ligger omkring hans mad - det får sommetider mig til at tvivle på om vi gør det rigtige i forhold til hans mad. Forventer vi for meget ift. hans alder?
Nytårshilsen
Noahs mor