Svar: Kost og spise pænt
30. december 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Noahs mor
Det lyder som om at Noah er glad og har det godt, udvikler sig i fin og sund retning og det er dejligt at han spiser - også selvom han er mere til den industrielle mad end til mors hjemmelavede:o)
Efter 1 års alderen vokser børn ikke længere så hurtigt, de spiser mindre og bliver samtidig mere selektive i deres valg af madvarer. At bibeholde en naturlig lyst itl at spise og lyst til at smage på forskellige ting, er derfor rigtig vigtigt.
Samtidig er børn i denne alder ofte trætte om aftenen - det er ofte aftensmaden som volder flest problemer i familien og barnets modstand mod maden handler ofte både om træthed, det er svært at spise selv, det mestres endnu ikke helt og barnet når således at opgive ævret, før barnet egentlig er mæt nok. Samtidig vil barnet jo også gerne selv og når vi som forældre ved hvor vigtigt der er at få mad nok, så bliver vi let frustrerede og der skal ikke meget til før barnet hurtigt bliver centrum for middagsbordet.
Det er altid en god idé at lade barnets mad tage udgangspunkt i den mad som den øvrige familie spiser. Når man er 11 måneder gammel som jeres dreng, så kan man spise stort set alt og den mad I serverer skal naturligvis være jeres egen. Så må I tilpasse retterne i konsistens så de passer til jeres dreng og hvis han så har spist lidt, så må han suppleres med noget skemad efterfølgende.
Hvad spiser I normalt? Han kan sagtens spise ris, - boller i karry, svensk pølsret osv. pasta med kødsovs, lasagne. Han kan også sagtens spise frikadeller af fisk eller almindelige, han kan spise kartofler i både, som mos eller bare moset med lidt sovs af forskellig slags, han kan spise madpandekager, hvor han spiser pandekage og fyld adskilt, han kan spise pizza, han kan spise fisk - f.eks. laks og stuvet spinat. Kort sagt han kan spise det hele.
Det er rigtig fint at I forsøger at lade ham selv spise med en ske og dermed giver ham en ske i den ene hånd, men han er stadig for lille til at kunne klare denne teknik. De fleste børn er omkring 16 måneder inden de rigtigt mestrer at spise med en ske. Han vil dog fint kunne spise med fingrene og han vil også kunne spise med en gaffel.
Jeg synes derfor I skal skifte maden ud med det samme som I spiser og sørge for at mose f.eks. kartofler med lidt sovs og lade ham spise dette med en gaffel eller en ske, hvor I hjælper. Ved siden af skal han så spise frikadelle eller lignende som så er i stykker, som han selv kan tage med fingrene eller som han kan spise med en gaffel. Igen skal I vurdere, hvor meget I skal hjælpe og om det vil være okay at I mader ham, når han selv bliver for træt og ukoncentreret. Det I så giver ham kan være noget af det, der er på tallerkenen, det kan også være at I slutter måltidet af med en portion frugtgrød med mælk som dessert.
Med hensyn til opdragelse, så er dette jo også et vigtigt aspekt og når jeres dreng slår tingene ned i bordet, vælter sin mad, smider bevidst med den osv. så skal I overveje, hvorfor han gør det. Hvis det handler om at han undersøger maden, lyden af mælken som drypper, lyden af skeen der hamrer ned i bordet osv. så må han få noget andet at lege med. I stedet for en ske der slåes i bordet, så kan han fjernes fra bordet og få et hammerbræt eller en tromme han kan banke på...
Hvis han går det for at se jeres reaktion, så er det vigtigt at I viser ham, hvor grænsen går og at der følger en handling med jeres nej. Det vil sige, at I skal fortælle ham Nej og så endten flytte hans tallerken eller flytte og han er færdig med at spise. Hvis han protesterer mod at tallerkenen f.eks. flyttes, så sætter I den tilbage til ham, fortæller ham at han skal spise pænt og gør han det så igen, så må I atter fjerne tallerkenen og gå ud fra at han så ikke er sulten mere. Så får han tørret sine hænder og kan komme ned at lege. Er han så sulten en time efter, så må han få en portion grød, et stykker rugbrød eller lignende der - han skal ikke gå sulten i seng.
I skal se på hans indtag over flere dage og det er en rigtig god idé at give ham grøntsager og kød og fisk til frokost også, så det ikke kun er om aftenen, at dette skal indtages.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske