Svar: Overgang fra vugge og lift til tremmeseng
30. december 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Sidse
Det er en rigtig god idé at skifte over til tremmeseng imens barnet stadig kan være i sin lift. Så kan du netop gøre overgangen til tremmesengen blidere ved at putte barnet i liften og stille liften i sengen.
I en lift ligger barnet trygt og godt, der er ikke meget plads og det er for de fleste tryghedsskabende, minder om tiden i livmoderen og det er også der at barnet har sovet fra det var ganske spæd.
En seng er betydeligt større og kan dermed også virke mere utryg. Det er derfor rigtig godt, hvis man med en sengerand, en sengehimmel eller ved at stille liften i sengen, kan gøre selve sengen mere tryg. Når barnet begynder at blive for stor til liften, så vil de som regel nyde at komme over i tremmesengen og har brug for lidt plads til at vende sig på.
Når man stiller liften i sengen, så vil barnet lære at falde i søvn der, hvor man påtænker at de skal sove frem over. Når barnet kommer ud af liften og lægges direkte i sengen, så vil barnet kender omgivelserne og vil derfor forhåbentlig føle sig mere tryg.
En blid overgang kan også være at vende barnet fra liften i barnevognen og så derefter vende barnet til at sove uden lift også i sengen..
Håber mine tanker hjælper dig videre på vej, rigtig meget held og lykke. Rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske