Svar: Urolige nætter - 3 mdr.
31. december 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Catherina
Det er fint at du giver din dreng flaske, for så ved du præcist hvor meget mad han får og kan således bedre sikre dig, at det ikke skyldes sult, når din dreng vågner. Du skal være opmærksom på at børn netop i 3 måneders alderen ofte har behov for at få mere mælk og netop ved at vågne hyppigere om natten, får de øget mælkemængden (når de ammes). At han således melder sig hyppigere om natten kan godt være et tegn på at han generelt har behov for at få mere mælk. Prøv derfor om du kan få lidt mere mælk i ham i løbet af dagen og aftenen, så han ikke behøver tage sit behov om natten:o)
Derudover tænker jeg at der er noget meget rigtigt i det du skriver med at I ikke skal reagere for hurtigt. Det er helt naturligt at børn drømmer om natten og kan ligge og småklynke, lave smaske og suttebevægelser osv. i søvne. Det er ikke ensbetydende med at de skal tages op, have mad eller have en sut, men derimod noget der foregår i drømme og det vil være godt at man nogle gange lader barnet være og ser om det ikke selv kan komme videre i søvnen. Andre gange er det bedre at hjælpe barnet videre i søvnen ved lidt kærtegn, ved at hjælpe det med at skifte stilling og så putte det igen og atter andre gange er sutten den bedste løsning.
Du kan trække en stofble igennem sutten eller på anden vis få en sutteklud lagt ved hans ansigt. Det at sutten sidder sammen med en klud kan gøre det lettere for ham at holde den i munden og samtidig virker suttekluden tryghedsgivende. På sigt er det dog en dårlig idé at blive ved med at putte sutten i munden på ham, hver gang den tabes eller lære ham at han kun kan sove med en sut i munden. Du risikerer så nemlig at han begynder at vågne hver gang sutten ryger ud, fordi han har lært sig kun at kunne sove med den. Det giver en mor der ligger med den ene arm og ben ude af sengen og et dreng der vågner hele tiden og det er uholdbart i længden. Prøv derfor om I ikke kan få ham videre i søvnen uden sutten hele tiden skal i munden:o)
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke, rigtig godt nytår til jer alle 4:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske