Brev:
Grød vs. amning
1. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Grød vs. amning
Hej Helen
Mine piger er 5 måneder idag, og i et par uger har vi ved 19-tiden givet dem meget tynd grød, som så de sidste 2 dage har været lidt tykkere. Grøden er lavet på modermælk. De virker meget glade for at spise grøden og få skeen i munden og jeg tror måske også at de sover lidt bedre om natten efter at grøden er blevet tykkere.
Nu er jeg imidlertid ved at fortryde lidt at jeg begyndte at give dem grød og ikke bare fortsatte med at amme indtil 6 måneder, men jeg var lidt i tvivl om hvad jeg skulle og min sundhedsplejerske påpegede at det måske kunne være godt at begynde at lære dem at spise af ske mens de stadig blev mætte af min mælk, så vi ikke ligepludseligt stod med 2 sultne piger som ikke kunne finde ud af skeen. Jeg har imidlertid rigeligt med mælk, så jeg tror faktisk at det var gået alligevel.
Jeg går ikke ud fra at man kan stoppe med grød når man først er startet, eller hvad? Men jeg tænker om det så kunne være en idé, at blive ved med KUN at give dem grød om aftenen indtil de bliver 6 måneder, for på den måde at sikre at de får så meget modermælk som muligt, men samtidig sover bedre om natten. Eller SKAL jeg begynde at give dem 2. gang grød når de kan spise 1 dl. om aftenen som du anbefaler?
Hvis jeg kan nøjes med grød om aftenen kunne det så være en idé at veksle imellem forskellige slags grød og kartoffelmos med grøntsager?
Til sidst må jeg lige rose din side. Jeg føler, at de råd jeg får fra min sundhedsplejerske er meget "hvad synes du selv-agtige" og det er ikke så godt i mit tilfælde, da jeg ingen anelse har om mange ting mht. spædbørn! Du er så dejlig konkret i dine råd og svar og det er fantastisk!
Godt nytår!
Venlig hilsen
Marlene