Svar: Grød vs. amning
1. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Marlene
Tak for dine pæne ord til mig, det var sødt af dig og jeg er meget glad for at høre at du har kunne bruge mine svar og at du synes jeg er dejlig konkret:o)
Det lyder som om at det går rigtig godt med pigerne og det lyder faktisk også som om at de er parate til lidt skemad og det er helt okay. Det er sådan at man skal tage individuelt hensyn, når man skal finde ud af tidspunktet for introduktion af overgangskost og nogle børn er hurtigt parate og andre er senere til det. Man bør dog tidligst starte når barnet er 4 måneder og børn ikke begynde meget senere end 6 måneder, da det kan vanskeliggøre at barnet spiser varieret kost.
Du fortæller at dine piger er glade for skemaden, at de åbner munden og gerne tager imod, at de faktisk på nuværende tidspunkt kan spise 1 dl... det lyder således som om at du har ramt det rigtige tidspunkt at starte på og det skal du være glad for og bestemt ikke fortryde:o)
Du kan godt stoppe med skemaden igen, selvom du nu er startet, men umiddelbart vil jeg ikke anbefale det, da pigerne trives med skemaden og det er vigtigt at bibeholde deres interesse for det, nu hvor interessen er der. Du spørger om du kan bibeholde skemad en gang dagligt indtil de er 6 måneder og det kan du i princippet godt, det er der intet i vejen for. Det afhænger dog af, hvordan du i øvrigt synes de virker. Hvis de trives med det, så er det fint, men hvis de virker mere sultne og har behov for en portion skemad mere i løbet af dagen - ja så må du naturligvis give dem det.
Hvis deres mave fungerer godt med 1 dl. 1 x dagligt, så er det fint. Du må også gerne variere, så de får både grød og mos og på den måde får variation både hvad angår smag og hvad angår fødevarer. Når du så beslutter dig for at forsøge med skemad 2 gange dagligt, så vil det være fint at det ene måltid er grød og det andet er grøntsagsmos. Hvis de når op på at spise mellem 1-2 dl i nærmeste fremtid, så synes jeg at det er en fordel at give dem to gange dagligt, ligenetop for at de stadig har plads i maven til mælken. Det vil sige give dem 1 dl. grød/mos og så tilbyde brystet efterfølgende og ikke give dem 2 dl. og de så ikke har plads i maven til mælken. Så sålænge de ikke er ældre end de er, så synes jeg det er godt at dele en stor portion i 2, samtidig holder det så også gang i maven og du kan variere de fødevarer de får:o)
En plan for dagen som tilgode ser både skemad og amning kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Formiddag: Amning og puttes til formiddagslur
Frokost: En portion grød, evt. med lidt frugtmos på, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Amning
Powernapper lidt sen eftermiddag
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes inden I selv går i seng
Nat: Begynder måske at kunne undvære amning. De fleste børn er dog 6 måneder inden de kan undvære amning helt om natten.
Jeg håber at ovenstående er svar nok på dine spørgsmål, rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske