Svar: Søvn igen igen - 3 mdr.
1. januar 2008
Alder:
3 mdr.
Hej Rikke
Det er rigtig fint, at du ved at vugge Estrid nogle gange kan få hende til at sove et lidt længere stræk og det må du naturligvis gerne forsøge. Der er nogle børn som i månedsvis har behov for denne hjælp, når de skal skifte søvnfase, hos andre er det kortvarigt nødvendigt at gøre det og hos atter andre så kommer det i perioder.
Hvor længe du skal blive ved må du se. Der er desværre ikke nogle faste regler for dette. Nogle gange vil det også være helt okay at hun kun sover 40 minutter, så må du bare tage hende op igen, give hende en ren ble, snakke og pludre, trille lidt med hende på gulvet, give hende mælk og så må hun puttes igen.
Når hun vågner om natten, så kan det godt hænge sammen med hendes udvikling og alder. Det kan også være at hun er reelt sulten på dette tidspunkt og at du skal forsøge at få lidt mere mælk i hende om aftenen eller i løbet af dagen. Børn der bliver ammet har ofte appetitspring i denne alder og melder sig netop hyppigere om natten for at få mælkemængden sat op. Så du skal være opmærksom på at du måske af den grund skal forsøge at øge hendes mælkeindtag om dagen og aftenen:o) Netop når hun får flaske, så har du jo helt styr på hvor meget hun får og om hun i givet fald kunne spise lidt mere.
Jeg lover dig at hun nok skal stoppe med at græde på et tidspunkt og at hun nok skal lære at sove og føle sig tryg ved det. Det er hårdt når det græder, det skal gøre ondt i et mødrene hjerte:o) men det er en fase og det er helt okay, at hun protesterer mod at skulle give slip på dagen og alle oplevelserne hun får. Som regel er det få uger det står på, så kan der være pause lidt og så kan det begynde igen, for så banker en ny udviklingsfase på døren... Du kan evt. læse bogen "60 vidunderlige uger"...
Børn i 3 måneders alderen sover oftest 3 lure i løbet af dagen, en formiddagslur, en lur over middag og så en lur sidst på eftermiddagen. Lurene i løbet af dagen varer som regel 5-6 timer sammenlagt og om natten sover barnet 10-11 timer, naturligvis afbrudt af mælkeindtag. Ialt sover et 3 måneders barn ca 15 timer i døgnet - altså i gennemsnit, nogen sover lidt mere og andre lidt mindre. Hvis barnet f.eks. sover 12 timer om natten, så vil vil barnet kun sove 3 timer i løbet af dagen, hvis barnet modsat kun sover 10 timer om natten, så vil de ofte sove 5 timer om dagen...
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske