Svar: Hvornår kan vi starte med lidt fastere føde..?
1. januar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære SM
Jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at din lille dreng gylper så meget, men det er desværre ikke grund nok til at du begynder med skemad eller vælling. Det er meget vigtigt at du ikke starter for tidligt op med hverken grød eller vælling, da han skal være helt parat.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, fra sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", 2005).
Det er altså ikke nok at din dreng følger maden med øjnene, han skal også kunne nedbryde føden og optage føden. Derudover har han ikke behov for de ekstra proteiner som skemaden indeholder - mælken er på nuværende tidspunkt det bedste for ham.
Du kan købe Enfamil AR på apoteket som er en specialerstatning der anbefales til børn med refluks, altså børn som gylper meget. Førhen anbefalede man også at bruge Aprestagum/Johannesbrødkernemel - og det kan du også forsøge. Enfamil AR har dog dokumenteret effekt og dermed er det måske bedre for din dreng, men dermed ikke sagt at du ikke må bruge johannesbrødkernemel, som du også kan købe på apoteket. Johannesbrødkernemel har været diskuteret, men jeg kan ikke på nuværende tidspunkt finde noget om at der skulle være advarsler omkring brugen af det.
Til ca 200 ml erstatning anvendes 1 gram (½ tsk.fuld johannesbrødkernemel) og du kan gøre følgende:
1. Tag den mængde vand, som du bruger til erstatningen og varm det op til det koger.
2. Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes i det kogende vand.
3. Jævningen afkøles til ca 40 grader.
4. Modermælkserstatningspulveret piskes ud i jævningen
5. Blandingen gives eller stilles i køleskab, hvor det kan holde sig et døgn.
Det kan være nødvendigt at gøre hullerne i flaskesutten større, da blandingen er tykkere end mælk.
I forhold til hans mælkeindtag så skal han have lov til at selvregulere og det lyder fint med ca 800ml i døgnet. Med den mængde er han umiddelbart fint dækket ind og han vokser jo også som han skal:o)
Med hensyn til rutine, så er han også selvstyrende der. I takt med at han bliver ældre og begynder med lidt skemad, så vil det være hensigtsmæssigt at han får dette på nogenlunde samme tid hver dag, at I spiser sammen og at I stille og roligt får en rytme med morgenmad, frokost og aftensmad. Derimellem skal han så have sine lure og også sin mælk og på den måde vil I med tiden få mere og mere rytme og fast plan for dagen:o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske