Svar: Vil ikke ha børstet tænder
16. februar 2004
Alder:
2 år
Jeg tror som dig ikke på at man kommer noget nærmere ved at bruge tvang.
En god løsning kan være at du børster tænderne om aftenen og hun selv får lov om morgenen, hvor du så kan børste efter. Vi hende hvordan du gør på dig selv og sig "kan du gøre ligesom mig?".
En anden løsning kan være at bruge en elektrisk tandbørste. Nogle børn bliver bange for den, men andre synes at det er sjovt.
Lad hende også selv være med til at vælge en tandbørste og tandpasta, når I er ude at handle.
Se om far har mere held. Hvis I er kommet ind i en dårlig vane, så kan det nogle gange lykkes hvis en anden forsøger.
Lån bøger på biblioteket om at børste tænder. Bøger som "Lotte og Totte" kan være gode at bruge og dem vil hun kunne forstå. Karius og baktus er for kompliceret for hendes alder. Skift evt. navnene i historien ud med hendes eget.
Derudover så vil jeg sige at det er vigtigt at du lytter til hende når hun protesterer,- hvad er det hun ikke vil og hvad vil hun i stedet for? Vær ikke bange for at sige 'nej'. Børn i din datters alder prøver grænser. Din datter har også brug for at lære at ikke alle situationer er, som hun gerne vil have dem.
Håber noget af ovenstående vil hjælpe jer lidt videre. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske