Brev:
Start i dagpleje og sovevaner
1. januar 2008
Alder:
11 mdr.
Start i dagpleje og sovevaner
Kære Helen
Ja så er jeg på banen igen. Nu handler det om at min søn er startet i dagpleje. Det gjorde han den 1. dec 2007, dog ikke med den store succes. Han græder når vi afleverer og græder når vi kommer igen.
Han har desværre haft en lidt dårlig start. Dagplejemoderen har været syg, min søn har haft mellemørebetændelse og ja så har der været alle helligdagene, så min søn har faktisk ikke været der så meget.
Det der bekymrer mig er når han græder. Han holder op efter at jeg er gået, siger dagplejemoderen, men problemet er, at han er bange for de andre børn. Hun har to på næsten 1½ år og en der skal til at starte i børnehave. Hun har fortalt, hvis de andre børn rører ved ham eller siger noget til ham, skriger han hysterisk og græder. Det har resulteret i, at hun sidder meget med ham, eller at hun har sat ham i højstolen hvor han ikke er så udsat. Min søn er ikke så mobil, idet han stadig ikke kravler.
Han er meget tit ked af det, og græder så snart hun går fra ham, eller der sker noget andet uventet. Det skal nævnes at min søn er af den generte og stille type. Helst pille og pussenusse og ikke udforske så meget omkring ham.
Jeg ved det er svært at starte i dagpleje, og at han lige skal lære alle de nye rutiner at kende, men dog bekymerer mig det, at han reagerer så voldsomt på de andre børn, og dagplejemoderen siger at hun aldrig har haft et barn der reagerer så voldsomt (og hun har trods alt været dagplejemor i 5 år nu). Han har også reageret på andre børn, selv om jeg har været i nærheden. Generelt har han aldrig giddet andre børn, men har altid villet lege for sig selv.
Er det normalt og er der noget vi kan gøre for at lette starten i dagplejen. For jeg håber virkelig ikke at dette fortsætter.
Og ja så er der søvnen. Han er begyndt den sidste uges tid at være helt hysterisk, så snart vi gør antegn til at han skal ind på sit værelse og sove. Vi har altid været der for ham. Nusset ham, sunget en godnat sang, holdt ham i armene ind til han sov. Dette duer bare ikke mere. Så snart vi træder ind ad døren på hans værelse, laver han flitsbue, prøver at vride sig ud af ens arme og græder vildt hysterisk. Det tager 1½ time at lægge ham til at sove og før han falder til ro. Han vågner om natten og græder meget. Det kan vel ikke være starten i dagplejen, for det er 14 dage siden han har været der pga. af julen og hysteriet har kun stået på en uges tid?
Jeg har det bare så dårligt med at starte på arbejde og vide at min søn er så ked af det hele tiden. Både når vi ikke er der, men også når vi er der for ham. Hvad er det der sker med ham?
Mange hilsener og godt nytår
fra
Tanja