Svar: Tid i svømmepølen?
1. januar 2008
Alder:
16 mdr.
Hej med jer
Også et rigtig godt nytår til jer!
Der er varmt hvor I bor og derfor kan jeg ikke se nogen problemer i at jeres lille dreng er lidt længere tid i vandet. Han behøver naturligvis ikke at være der i flere timer, men må godt være i vandet, som I nu skønner det passende.
Det er rigtigt at man til mindre børn anbefaler max 30 minutter i vandet af gangen, dette naturligvis afhængigt af vandtemperatur og temperaturen i luften. Anbefalingen hænger også sammen med at når børn er i svømmehallen, så er der mange lyde,- høje hvin, rungende lyde osv. og små børn kan hurtigt blive overstimuleret. Men jeres dreng er jo snart 1½ og når han nyder det så meget som han gør, så lad ham være i lidt længere.
I forhold til vandtemperaturen i svømmehallen herhjemme, så ved jeg at man normalt siger følgende:
26 grader er en god temperatur for konkurrencesvømmere, da de bliver for varme i 28 grader.
28 grader er koldt, men en OK temperatur for voksne, hvis man rører sig konstant og er meget aktiv.
29 grader er nok det varmeste for et egentligt motions svømmebassin. Til gengæld er det en absolut minimumstemperatur for et badeland.
30 grader er lækkert i et badeland, men for koldt i et decideret varmtvandsbassin. Børn over 3 år, kan være i vandet uden at fryse alt for meget, men de nyder det ikke, som de ville nyde 32 grader. Børn under 3 år fryser meget hurtigt og skal ikke være i vandet for længe.
31 grader er lidt koldt i et varmtvandsbassin.
32 grader er minimum i et varmtvandsbassin hvis det skal være rart. 32 grader kræver at man bevæger sig hele tiden og også sørger for at børnene er aktive hele tiden. Ved 32 grader kan alle være i bassinet, men børn under 3 år, skal aktiveres hele tiden, så de ikke kommer til at fryse. I lave bassiner hvor man ikke får sig rørt, er 32 grader dog for koldt.
33 grader er lækkert i et varmtvandsbassin. Man har det dejligt varmt og kan røre sig.
34 grader er en absolut luksus og rigtig godt til små børn. Her kan de bevæge sig rundt og bliver også varme når de bevæger sig. Det er en god temperatur at gå rundt i vandet med sit barn, hvilket man jo skal når man går til babysvømning.
Temperaturen og måden vandet føles på afhænger jo så også af temperaturen i luften og hvis det er dejligt varmt og lækkert hos jer, så må I vurdere hvornår I synes det er tid at stoppe og hvornår han kan få lov til at blive ved lidt mere...
Håber dette er svar nok...?
Fortsat god ferie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske