Svar: Alternativ trøst til sutten
1. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Thor og Malene
Dejligt at høre at Alexander nu går lidt tidligere til ro om aftenen og at I på den måde har fået lidt mere ro på:o)
Det er ofte en god idé at stille liften i tremmesengen, som I har gjort, så Alexander har vænnet sig til at sove netop det sted, kender omgivelserne og føler sig tryg ved det. Når liften så er for lille, så må han ud i sengen at ligge og her kan I gøre sengen lidt mindre og lidt mere hyggeligt ved at sætte sengerand og lignende op. Nogen bruger også en himmel, så sengen på samme måde som liften, er med til at lukke verden lidt ude, med til at barnet bedre kan samle sig og finde roen.
I takt med at han bliver ældre, begynder han også at bruge sin krop mere og her vil mange børn faktisk være glade for at ligge i tremmesengen. Det giver dem mulighed for at trille lidt rundt på siden og bevæge sig mere og hvor dette forstyrrer dem meget når de er spæde, så når de på et tidspunkt til at synes at det er helt rart. Lad os derfor håbe at han snart når dertil...:o)
Nogle gange hjælper det at putte barnet på siden eller maven og stå ved ham, lade hænderne have lidt tyngde på hans krop. Det hjælper også ofte med en sutteklud ved ansigtet, som skærmer ham og virker trygt. Hvis han ligger på siden, så kan I stadig vugge ham lidt ved at holde hænderne på hans hofte.
Nogle børn har brug for en hånd at holde i. Det at klemme om mors eller fars finger, kan få dem til at slappe af og finde roen. Rolige kærtegn, stryge blidt gennem håret, led ned over kroppen osv... De fleste børn har brug for fysisk berøring for at få kroppen afslappet og for at finde ro, men vær opmærksom på at berøring også nogle gange kan blive for meget, så barnet bliver mere frustreret af det.
Det kan også handle om at finde det rigtige tidspunkt at putte ham på, nogle gange hjælper det at lægge ham lidt før man egentlig tror det er tid, lade ham ligge i sengen og pludre lidt osv. En gang imellem falder barnet så simpelthen i søvn, andre gange skal man lige tage dem op, vugge dem lidt i favnen, evt. give lidt mælk og så putte igen. Hvis I vugger ham lidt i armene, så prøv at lægge ham ned igen inden han sover helt, så han lige når at følge med i hvor han sover og på den måde lærer at det er i sengen han skal sove.
Sørg stadig for at svøbe ham, putte ham tæt med dynen, så han føler sig omsluttet. Holdes han i favn, så svøb ham i favnen, så han ikke mærker skiftet fra favn til seng så tydeligt. Lægges han direkte ned i sengen, hvor I står ved ham, så hold fortsat dynen tæt omkring hans krop samtidig med tyngden af jeres hænder og jeres rolige rytmiske bevægelser.
Der er også forældre som ender med at ty til hjul på tremmesengen. Ved at montere hjul på sengen, så kan de fortsat vugge barnet lidt... og hvad skal man så synes om det?? Tja, jeg har den holdning at hvis det virker, så fred være med det. Det vigtigste må være at barnet føler sig tryg og falder roligt i søvn.
Jeg håber at lidt af ovenstående hjælper jer lidt videre. Han skal jo lære det, for liften er for lille, så der er ikke nogen vej uden om, heller ikke selv om det giver et par dage med tårer:o) Ofte er det lettere at lære at sove uden lift i løbet af dagen, starte med at lære ham det i barnevognen og så lære ham det i sengen bagefter.
Fortsat held og lykke og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske