Svar: Hysture
2. januar 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Anne
Jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende at Asger er så ked af det og så morafhængig at det er svært for dig at komme i bad. Og det handler naturligvis om at finde balancen, for du skal selvfølgelig kunne få dit bad og far skal fint kunne være sammen med Asger, men samtidig har han så også ekstra brug for dig i øjeblikket og det skal man også lytte til:o) Derfor er der noget rigtigt i det din mor siger, at børn i 1½ års alderen godt kan være lidt mere pylrede og morsyge end man tidligere har oplevet.
Når børn klynger sig til den voksne, og er helt ulykkelig, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme eller vil have sin vilje trumfet igennem. Det handler om den alder han har, den udvikling han gennemgår og om at han lige nu er inde i en periode, hvor han har ekstra meget behov for dig og din nærhed. Dette skal naturligvis ikke overhøres, men måske kan man mødes lidt på halvvejen, indgå et kompromis:o)
Ville det f.eks. være muligt at far, når han går ind til Asger om morgenen, starter med at tale lidt med ham inden, så Asger kan høre og forberede sig på at det er far som kommer. Far skal tale i et lyst toneleje og skal naturligvis imødekomme Asgers kalden på mor med at sige "vil du gerne have mor, skal vi finde mor" eller lignende og så må de gå ud på badeværelset, så Asger kan se dig og sige godmorgen til dig. Herefter må I så forsøge om ikke Asger igen kan gå med far, vinke lidt farvel til dig, så du kan gøre dig færdig og så bagefter komme i køkkenet til de to. Far må forsøge at aflede Asger lidt indtil du så kommer.
Jeg tror desværre ikke at der findes nogen gylden løsning, men jeg håber at mine tanker om et kompromis, om at mødes lidt på midten kan hjælpe jer lidt videre igennem denne fase:o)
Fortsat held og lykke og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske