Svar: Vil ikke tage en sut eller en flaske
18. februar 2004
Alder:
4 mdr.
For det første skal du forsøge at sætte dig i din yngste datters sted. Hun er kun 4 mdr gammel og har stadig et meget stort behov for sin mor. Samtidig skal du prøve at forstå at hun jo har ret til at vælge den rigtige vare fremfor en sut af gummi. Hvis jeg kunne vælge ville jeg da også vælge brystet og der er jo en grund til at man kalder det en narresut:o)
Hvis du undgår at amme din datter i løbet af dagen og først lader hende spise om aftenen, hvad lever hun så af? Og er der ikke en grund til at hun så er ulykkelig?
Hvorfor giver du hende ikke brystet, som hun så indeligt beder om, så er der fred og ro i det lille hjem. Der er ingen problemer i at du kan amme den lille imens du har storesøster ved siden af. Jeg ved godt at amningen fylder meget og tager meget tid i løbet af dagen, men netop derfor er det vigtigt at inddrage storesøster. Hun kan f.eks. få læst en historie imens. Det er sjovere end at stå og kigge på.
Lillesøster kæmper ikke, for hende er der ikke tale om magtkampe, som hun vil vinde. Hun er sulten og utryg og hvad er bedre og mere beroligende end mors bryst:o) Prøv at slappe af og lad være med at gøre det til en kamp, som ingen af jer vinder.
Du skriver at din yngste datter nu er 4 mdr. Du kan jo evt. godt begynde at give hende lidt grød med en ske. Du kan begynde med majs eller risgrød, og i begyndelsen lave det som en tyk suppe. Hvis hun kan klare det kan du også forsøge med en tykkere konsistens. Amningen foreslår jeg at du bibeholder som hidtil. I løbet af de næste to mdr. bliver hun bedre og bedre til at spise med ske og kan tage mere på denne måde. Efterhånden vil du så kunne skrue lidt ned for amningen. Hun vil da også blive bedre til at drikke af kop.
Selvom jeg godt forstår din desperation efter tre mdr. med kolik og to børn der skal være overskud til, så tror jeg altså det er meget vigtigt at du tager en dyb indånding og lytter til, hvad det er din yngste vil og det er at blive ammet. Mon ikke det kan lykkes for jer at fortsætte lidt endnu?;o)
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske