Svar: Hvordan afvender vi flasken om natten?
2. januar 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Rikke
En flaske med mme inden sengetid og derudover 220ml mme midt om natten lyder umiddelbart til at være en hel del og i forhold til at Amaya nu er blevet et år, så vil det være helt relevant at stoppe med sutteflaskerne. Ikke kun den midt om natten, men alle flasker. Det er vigtigt at hun i stedet drikker vand og at mælkebehovet nedsættes til kun at være den mælk hun kan drikke af en kop og så en portion tykmælk eller lignende.
Nogle børn kan ikke finde ud af, hvorfor de nogle gange kan få lov og andre gange ikke, det forvirrer dem og derfor kan det nogle gange være nødvendigt at stoppe helt. Så er flaskerne simpelthen slut. På et tidspunkt skal I købe nye flaskesutter, de gamle mørner og dur ikke mere og her skal I så ikke købe nye... på den måde slutter det jo af sig selv stille og roligt:o)
I stedet for flasken kan barnet så tilbydes mælk eller vand af kop, en banan eller en godnatgrød, barnet må afledes lidt og på den måde lære at falde i søvn uden flaske.
En anden måde kan være at skrue indtaget langsomt ned, så barnet får mindre og mindre af gangen. At du f.eks. bibeholder flasken inden sengetid til at begynde med og så kun giver det halve om natten for tilsidst helt at undvære mælken midt om natten. Flasken inden sengetid skal også fjernes og kan så i stedet erstattes med en portion grød eller en banan og en kop mælk.
Det er ofte et spørgsmål om at stå det igennem få nætter, så Amaya er sulten når hun vågner og derfor starter dagen med at spise. I takt med at hun bliver mere og mere sulten, spiser bedre og bedre, så vil hun heller ikke efterspørge flasken på samme måde og det bliver lettere for hende at komme videre i søvnen, nøjes med lidt kærtegn og fysisk kontakt og således undvære flasken i munden.
Det vil være rigtig godt at I forsøger at ændre vaner nu inden den lille ny kommer. Det bliver svært at ændre noget når den lille først er der. Det vil i hvert fald være vigtigt at I ikke her forsøger at lave for mange ændringer i Amayas hverdag, der er ændringer nok med en lille baby i huset:o) Hvis ikke det lykkes at ændre noget inden den lille ny kommer, så lad være at gå på over det. I skriver jo at hun spiser rigtig godt om dagen, at det mest er morgenmaden som er problematisk og jeg tænker at hun i takt med at hun bliver ældre også vil kunne samarbejde bedre om at stoppe med flasken. Hun kan selv være med til at smide den ud, være med i processen omkring det og få lov til at vælge - godnathistorie eller flaske.. og de fleste vælger faktisk historien.
Løbet er således ikke kørt selvom det ikke lykkes for jer nu, men har I mod på at forsøge og gerne vil ændre tingene nu, så tag beslutningen og tro på det. I kan ikke regne med at Amaya selv vælger fra, det er jer, der skal sige når det er stop:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber I alle har det godt i øvrigt, godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske