Svar: Gråd når han skal puttes i løbet af dagen
2. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Mie
Det lyder som om at Andreas sover som han skal i løbet af dagen, ikke at han sover for meget eller for lidt, men at han sover som han har behov for og umiddelbart er god til at regulere dette selv. Den soverytme du beskriver lyder således fin og alderssvarende.
Det er korrekt at mange børn netop i 4 måneders alderen begynder at sove lidt mindre, de følger mere med i verden og har svært ved at overgive sig til søvnen. Det betyder at de ofte går lidt senere i seng i denne periode og det er jo helt okay, hvis barnet trives med det. Det er sandsynligvis alderen der gør at Andreas har svært ved at overgive sig, men som du beskriver ham, så har han jo brug for søvnen og vugger du ham, triller ham lidt i vognen, så overgiver han sig og sover i løbet af få minutter.
Jeg tror ikke Andreas græder fordi han er ulykkelig eller fordi han mangler noget. Jeg tror umiddelbart at han 'bare' protesterer lidt mod at skulle sove, at han gerne vil følge med og ikke gå glip af noget og derfor bliver han lidt sur, når du begynder at finde voksiposen frem. Nogen taler m at barnet græder fordi det har behov for at komme af med lidt overskudsenergi og efter en kort grædetur, så får barnet det bedre og finder roen. Det kunne meget fint passe på Andreas.
Når du har sikret ham hans basale behov, han har fået mad, tør ble, er blevet puttet i voksiposen og har det lunt og godt, du har snakked med ham osv. og ved at nu er det tid til at sove, så er det helt okay at han græder lidt. Det er således helt okay at han protesterer og det er rigtig fint at du hjælper ham videre i søvnen.
Du gør således det rigtige og det er helt okay at han protesterer lidt, det ændrer sig med tiden:o)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske