Svar: Væske nok og mad
2. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Kristina
Det lyder som om at det går rigtig fint hos jer og det lyder bestemt som om din dreng trives og er god til at regulere sit behov. Du fortæller jo at du tilbyder brystet og han tager, hvis han vil og derfor må du tro på at han får, hvad han har behov for. Samtidig skal du naturligvis holde øje med hans vandladninger, hans urin må ikke være koncentreret og han skal stadig have flere gode våde bleer i løbet af dagen.
Planen for dagen er fin og det lyder helt alderssvarende at du begynde med et fjerde måltid. Dette vil som regel ligge om eftermiddagen. Det vil fortsat være passende med ca 4 amninger dagligt, som du har nu og i takt med at han bliver ældre, så nedsættes dette ti ca 3. Ofte vil børn i 8-9 måneders alderen få deres mælkebehov dækket med ca 3 amninger.
En plan for et barn på 7-8 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i sengen og sover videre
Morgen 08: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: banan eller anden frisk frugt eller lidt frugtmos (her kan han f.eks. få sit jern, da frugten fremmer optagelsen af dette). Han må også gerne få lidt brødskorper eller lignende at sidde med. Vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, kan tilbydes amning, men sigerhan fra er det okay.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, rester fra aftensmaden vil være fint og ved siden af rugbrødshapsere med smørbart pålæg. Grøntsagsmos kan også bruges som pålæg. Agurkestænger, ristede rugbrødshumplere, andre brødskorper at sidde med. Vand af kop
Tilbydes igen amning, men behøver det nødvendigvis ikke. Tilbuddet bør dog være der.
Puttes til middagslur ca kl. 14
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion grød, f.eks. flerkornsgrød, evt med lidt frugtmos, kan også her få frisk frugt i stykker at sidde med
Eftermiddagsamningen har nogle børn brug for, især hvis de ikke har ammet om formiddagen og inden middagslur. Andre børn vælger fra. Igen skal du altså regne med ca 4 amninger dagligt.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere familiemad, ris, sovs, sidde med lidt kogte grøntsager som broccoli eller blomkålsbuketter, sidde med en kartoffelbåd og lignende - øve sig, men stadig væk også mos, så I er sikre på at han bliver godt mæt. Vand af kop.
Puttes til natten med amning ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. amning mod så at kunne sove indtil næste morgen. Igen afhænger denne amning lidt af, hvor meget han i øvrigt er blevet ammet i løbet af dagen.
Med hensyn til at han vægrer sig mod maden og har lidt mere temperament, så tænker jeg at du skal give ham stor variation. Han skal have mad som smager af noget og mad som udfordrer ham. Prøv at give ham en børnegaffel og lad ham også spise med fingrene. Brug rester fra aftensmaden til frokost, så han ved siden af sine rugbrødshapsere får noget med smag. En rest kan sagtens være små stykker af indmaden af en frikadelle, lidt ris med lidt sovs eller noget grøntsagsmos du har gemt.
Om morgenen kan du også variere hans havregrød med øllebrød eller flerkornsgrød og også variere hans indtag og lyst til at spise ved at begynde at tilbyde ham lidt formiddagsmad, lidt som han der kan gnave i selv osv.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) Rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske