Svar: Motorik og ændret soverytme
18. februar 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Dorthe
Fra 3-6 mdr.´s alderen vil barnet lære at arbejde sig op på strakte arme i bugleje og derfra trille om på ryggen. I rygleje vil barnet omkring 6 mdr.´s alderen gribe om sine fødder og dermed trille om på siden. Fra 6-9 mdr.´s alderen begynder barnet at dreje om kring sin egen akse og fra ryggen trilles bevidst om på maven.
I 6-9 mdr.´s alderen udforsker barnet sig selv og har større lyst en dtidligere til at bevæge sig. Det er vigtigt at støtte barnet i dette og hvis barnet finder det for anstrengende at være på gulvet, så er det vigtigt med opmuntring.
Fra at lære at trille, lærer barnet at krybe. I begyndelsen vil din dreng rulle eller skubbe sig baglens, men efterhånden vil han begynde at bruge sine ben mere og vil, når han støder fra med benene både lære at rulle sig rundt og skubbe sig frem.
Fra at krybe vil din dreng begynde at stå og rokke frem og tilbage på alle fire og så vil han begynde at kravle.
Med hensyn til din søns soverytme, så kan det naturligvis skyldes at han nu er begyndt at sove lidt mere om dagen. Men det kan også godt være at han simpelthen er tørstig når han vågner om morgenen. Det er mange timer, hvor han ikke får noget at drikke. Hvad sker der hvis du giver han en kop vand, når han vågner,- tror du så han ville kunne lægge sig ned og sove videre? Måske kan han sove lidt længere, hvis han kommer over i jeres seng. Han drømmer og bearbejder dagens oplevelser om natten, så måske vågner han fordi han er utyg og at komme over til jer, vil få ham til at falde til ro og sove videre.
Derudover så går han jo tidligt i seng, og man kan jo ikke få det hele. Det kan godt være at I skal tå tidligt op, men så har i rolige aftener:o)
Hvis du står op sammen med ham, så kan du måske få ham til at tage en lur formiddag og en eftermiddag, så han på den måde kommer ind i en rytme med to lure dagligt i stedet for tre. Det kan måske også hjælpe på rytmen om natten.
Sørg i det hele taget for at du også får hvilet dig i løbet af dagen, når han sover.
Med hensyn til flaske, så får en del børn flaske til et års alderen og nogle er ældre. Hvis flasken er en del af putteritualet, så er det jo svært at slippe den. Helt teoretisk kan man sige at barnet ved 9 mdr.´s alderen er så gammel at overgangsperioden er slut og barnet kan fra denne alder spise næsten det samme som resten af familien. Efter 9 mdr.´s alderen behøver barnet således ikke en flaske at sove på. Men alle familier er jo forskellige og et er teori et andet er praksis og man må vurdere hvad der passer bedst ind i den enkelte familie.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske