Svar: Skiferie
3. januar 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Karin
Det lyder rigtig dejligt med en skiferie:o)
Det er vigtigt at du pakker en lille taske til Anna, som hun kan hygge sig med i bilen derned - hvis I skal køre selv? Det kan være en stor fordel, hvis I kan køre om natten, så hun sover de fleste timer, - hun er jo endnu så lille at hun er svær at underholde i mange timer og vil have svært ved at sidde stille i sin autostol.
Det kan være en stor fordel at lave nogle små pakker, som hun kan hygge sig med og som indeholder lidt små overraskelser. Så går der tid med at pakke dem op og lidt tid med selveindholdet. En lille pakke kan f.eks. bare være en pakke rosiner eller en mandarin, det kan naturligvis også være lidt nyt legetøj - magnettavler eller lignende, som er til at have i bilen.
Anna er jo for lille til at stå på ski, men hun vil sandsynligvis have stor glæde af at komme med ud at kælke eller ligge i en pulk. I skal være opmærksomme på at børn som sidder stille hurtigt bliver kolde og derfor kan det være godt at isolere kælken lidt med et underlag. Vær også opmærksom på at hun ikke skal være ude alt for længe af gangen og at I ikke kan regne med at hun selv fortæller, når hun fryser - det er jer som skal mærke efter og fornemme hvornår det er nok.
Det vil også være en god idé at I medbringer nogle legeting, strandting, som spand, skovl og lignende, som hun kan lege med i sneen.
Solcreme og skibriller er et must! Derudover er det vigtigt at hun er klædt rigtig godt på, så I er sikre på at hun ikke fryser. Samtidig skal hun dog også kunne bevæge sig, hvis hun ikke kan det, så kommer hun jo også til at fryse - det er altså med at finde en balance.
En vand og vindtæt flyverdragt er nødvendig og meget gerne skiundertøj eller uldundertøj inderst. Hun skal have ligeså mange lag tøj på som I selv har og igen skal I huske at hun ofte sidder stille, hvor I bevæger jer for at holde varmen.
Hun skal også have støvler på som er varme og hvor hun kan bevæge sine tæer - de skal være vandtætte. På hænderne er luffer nødvendigt - de skal være lange i skaftet og skal kunne sættes fast på flyver dragten. Man kan købe nogle klemmer til formålet. På ørerne skal hun naturligvis have en elefant hue, som dækker både ører og lidt af kinderne, en halsedisse er også godt rundt om halsen - det er bedre end et halstørklæde til børn!
På mange skisteder kan man leje hjelme til barnet og det er en rigtig god idé. Både i forhold til sikkerhed, men også i forhold til at det luner lidt.
Mad og drikke er også vigtigt og I vil sandsynligvis sagtens kunne købe noget som hun vil kunne spise. Nu ved jeg ikke hvordan I skal bo, men det vil være en god idé, hvis I har mulighed for selv at lave lidt havregrød eller lignende, kan have lidt yoghurt i køleskabet osv. så Anna kan få lidt, hvis hun en dag er sulten og I lige skal vente lidt inden I kan komme ud af døren. Tag også en madpakke med ud i terrænnet og også noget at drikke.
Bleer er også godt at have med hjemmefra, ihvert fald til de første par dage, så I lige har mulighed for at finde ud af hvor I kan handle. Ellers tænker jeg at det almindelig velassorteret supermarked vil have bleer I kan købe.
Modermælkserstatningen skal I også tage med hjemmefra. Det er ikke sandsynligt at I vil kunne få samme mærke der og der er ingen grund til at skifte, hvis hendes mave lige nu fungerer med det hun får.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god rejser og pas nu godt på dig selv - der er jo en lille en mere at tænke på:o) Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske