Svar: Mælkeprodukter - 5 mdr.
3. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Din datter bør ikke få kærnemælk før hun er omkring 3 år gammel og derfor skal de fortsætte med modermælkserstatningen til hende i vuggestuen.
Hun kan fra 6 måneders alderen begynde at få lidt sødmælk, hvis det indgår i madlavningen. Det vil sige, hvis du f.eks. laver lidt sovs om aftenen eller laver kartoffelmos til jer alle sammen og det er lavet på sødmælk, så kan Ida spise det samme som jer. På den måde vender hun sig også til stille og roligt at få rigtig mælk.
Først fra 9 måneder anbefales det at børn begynder at få mere komælk, og her giver ham sødmælk og sødmælksprodukter. Fra 12 måneders alderen kan barnet begynde at få letmælk og først fra ca 3 år kan barnet tilbydes de fedtfattige produkter som kærnemælk, skummetmælk og minimælk.
Så længe din datter er under 12 måneder skal hun dog have modermælkserstatning hver dag, det er med til at sikre blandt andet hendes jernbehov.
Hos jer er der således ikke så meget at diskutere. Ida må få modermælkserstatning og det er det hun som udgangspunkt skal have. Fra 6 måneder kan hun så småt begynde med en lille smule sødmælk men det er ikke noget hun skal have og i starten vil det være fint at lade det indgå i meget små mængder via madlavningen så hun stille og roligt vender sig til at spise familiemad - på sigt skal I jo spise det samme alle sammen:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med dem begge to og med starten i vuggestuen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske