Svar: Kosten nu og fremover
3. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Dejligt at høre at Jonas er kommet ovenpå igen og det lyder også som om at det går rigtig fint med skemaden. Det lyder alt sammen rigtig fint og helt aldersvarende:o)
Det er fint at bibeholde de 2 måltider skemad dagligt og omkring 6 måneders alderen kan du øge ham til 3 måltider skemad dagligt. Grød bør max udgøre 2 af dagens måltider, så når han starter med 3 måltider skemad, så vil det således være godt at han også får grøntsagsmos. For at gøre overgangen lidt blid og for at vende ham til det, variationen, smagen osv. så vil det dog være rigtig fint at du forsøger med lidt grøntsagsmos nu, hvor han er blevet 5 måneder. Jeg tænker at når han har vænnet sig til det, så vil det være passende at han fra 6 måneders alderen så stille og roligt begynder med lidt kogt kød og fisk i sin grøntsagsmos og på den måde får du tingene introduceret lige så stille og roligt.
Det er meget fint at du giver ham ca 3/4 dl grød af gangen. Hvis han kan spise mere må han gerne det, siger han selv nej tak, så er det også fint. En almindelig portion ligger mellem 1-2 dl, men så længe han ikke er ældre, så er det han får nu helt passende og alderssvarende og det er i den forbindelse rigtig godt at du tilbyder brystet efterfølgende.
I takt med at han begynder at spise større mængder skemad, så vil han også selv begynde at sige nej tak til brystet efterfølgende og på den måde vi amningen naturligt nedtrappes. Amningen er fortsat vigtigt - både for at sikre ham mælkeindtaget men også fordi den er med til at holde hans mave godt igang.
Så længe han er under 6 måneder, så vil det være rigtig godt at du giver ham frugtmos - altså kogt mos. Det vil sige holde lidt igen med bananmos og frisk mos af f.eks. pære - det er godt at frugten er kogt. Du kan give ham frugtmos af stort set alle slags frugt og bær. Du kan købe frugtmos på glas og du kan også lave frugtmos selv. Du kan f.eks. købe nogle frosne bær og lave frugtmos af det.
Du kan lave bærmos på denne måde:
Ca 100 gram frosne bær (jordbær, hindbær eller en pose med blandede bær kan bruges) koges sammen med en lille smule vand ca ½ dl og koges igennem til bærrene er helt bløde. Mos herefter bærene med en sigte eller en stavblender og tilsæt sukker (ca 1 tsk) så det smager passende.
Kogt mos kan holde sig i køleskabet et par dage, men det kan også fryses ned enten i små isterningebakker ilagt en frostpose eller i små plastikbøtter. Når du skal bruge mosen tages den direkte fra fryseren og optøs direkte i gryden. På den måde bevarer du smag og vitaminer bedst.
Det er både dejligt og rigtig fint at din dreng nu er begyndt at sove igennem. Da han spiser så godt hos dig om dagen og også får sin skemad, så behøver han ikke yderligere mælk om natten og det er rigtig fint at han selv regulerer dette ind. Nyd det - her er du lidt privilegeret:o)
Fra måneders alderen kan du begynde med lidt havregrød og øllebrød som morgenmad og som en blid overgang til dette kan du give lidt hirsegrød eller boghvede grød som er lidt mere fnugget i konsistensen end ris- og majsgrød.
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen begynde at kunne undvære den sene eftermiddagslur og måske er det derfor du oplever at han er ved at blive lidt pylret nu, når han skal sove. Han er i en overgangsfase, hvor han måske ikke rigtig har behov for luren, men samtidig også er lidt for træt til egentlig at klare sig uden...
En plan for dagen omkring 6 måneder, hvor han kan begynde med 3 måltider skemad og måske undvære den sene lur, kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 08: Havregrød, evt. med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos eller grøntsagsmos, forsøge med lidt kogt kød eller fisk i grøntsagsmosen, vand af kop. Må her også begynde at få lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden at sidde med, gnave lidt i.
Ammes og puttes til middagslur 13-13.30
Eftermiddag 16: Ammes
Begynder at springe luren over sen eftermiddag
Aften 18: Grøntsagsmos begynde med lidt kogt kød eller fisk, vand af kop, kan evt. ammes bagefter
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20,00
Sen aften 23-24: Ammes evt. Nogle børn har behov for amning her, men har han ikke det og sover til næste morgen tidlig, så er det helt okay og dejligt for jer alle:o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og bibehold endlig den gode gænge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske