Svar: Drikke nej tak
3. januar 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Karin
Jeg behøver jo ikke fortælle dig om saftevand og hvorfor du ikke skal give Anna det, men der er jo nok ingen tvivl om at hun drikker mest, når vandet smager af noget:o)
Måske kunne du prøve at komme lidt citron, appelsin eller lignende i vandet og se om hun så drikker lidt mere af det. Skal det være lidt hyggeligt og festligt, så kan du også en gang imellem lave hende en milkshake - det gør du nemt og hurtigt ved at blende en banan med lidt sødmælk. I princippet svarer det jo til at spise bananen og drikke mælken ved siden af, men serveret blendet, så synes børnene nogle gange det er skønt.
Du kan også lave nogle frugtsmooties, - igen hvis I skal holde et eller andet og det skal være lidt festligt. Ikke at hun skal have det hver dag, men en gang imellem vil det være okay. Det samme vil lidt fortyndet juice.
Vand er dog det hun skal drikke og nogle gange hjælper det at tænke lidt anderledes, servere det lidt mere spændende. Det kan være koppen det skal drikkes af, glasset, måske kan hun drikke af sugerør? De fleste børn skal være ældre før de mestrer dette men jeg har faktisk set børn helt ned i 9 måneders alderen kunne...
Nogle gange har en kildevandsflaske også en rigtig god virkning, det er tilsyneladende sjovere at drikke af en sådan.
Håber mine idéer hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske