Brev:
Det at falde i søvn - del 2
4. januar 2008
Alder:
2 år, 9 mdr.
Det at falde i søvn - del 2
Hej Helen
Tak for dit tidligere svar ang. putning af Sofie om aftenen. Vi har nu prøvet det i snart 2 uger nu, hvor den ene af os læser historie og den anden så efterfølgende går ind og siger godnat. Det er lykkedes at få hende op i sengen at sidde, men ikke ligge ned endnu. Det tager vi som skridt 2.
Men resultatet er blevet at hun er utrolig morsyg (måske bare et resultat af en lang juleferie?!) og når jeg har sagt godnat og vil gå bliver hun meget ked af det og hager sig nærmest fast i mit tøj, for at jeg skal blive siddende. Jeg snakker lidt med hende om at jeg ved at hun er træt, at det er tid til at sove og at jeg ved at hun godt kan ligge lidt alene og jeg passer på hende selvom jeg er ude i køkkenet og forsøger så at gå.
De første 15-20 minutter går så med at hun kommer ud til os så snart vi har forladt værelset og græder og trækker os med tilbage til værelset. Jeg putter hende så igen med samme svar som før og forsøger at gå igen. Hvis hun kommer for mange gange i træk eller bliver for opkørt bliver jeg siddende lidt hos hende og snakker lidt med hende og forlader så værelset, med mindre jeg kan se at hun er lige ved at falde i søvn - så bliver jeg siddende og aer hende lidt. Efter de første 20 minutter er det somom hun falder lidt til ro og kan de fleste aftener ligge og falde i søvn selv. Men jeg er meget i tvivl om det er et skridt på vejen eller vi bare er ved at skabe en ny "dårlig vane" og jeg har det skidt med at gå fra hende når hun hager sig fast i min trøje og holder fast for at jeg ikke kan gå fra hende - svigter jeg hendes tillid eller kan hun forstå at jeg stadig er der for hende, men at det er mig der bestemmer præcis hvor jeg er?
Et lille tillægsspørgsmål er: Er det normalt at hun ikke kan lege selv i længere perioder (over 5-10 minutter) hun har været vant til altid at have en voksen til rådighed men nogle gange er man jo alene eller har brug for lige at være 2 til noget - kan man godt begynde at forlange at hun lige beskæftiger sig selv lidt eller er hun stadig for lille til at forstå dette?
Jeg glæder mig til at høre din mening om ovenstående
Mange hilsner
Sofies mor