Brev:
Græder meget og vil ikke være uden far og mor
4. januar 2008
Alder:
9 mdr.
Græder meget og vil ikke være uden far og mor
Hej Helen
Jeg har et nyt spg. til dig angående vores datter.
Igår kom Sundhedsplejersken for at lave boel test (for 2. gang da hun måtte opgive 1. gang for 1 måned siden, da vores datter græd uafbrudt). Denne gang gik det godt det første minut, men så startede gråden igen. Min datter vender sig om mod mig og græder og vil op til mig. Det var tydeligt, at hun efter lidt tid ikke følte sig tryg længere.
Jeg havde en snak med Sundhedsplejersken om det bagefter, da hun nu endeligt opgav at udføre testen på hende. Sundhedsplejersken sagde, at vores datter var alt for knyttet til os, og at hun ikke burde være bange, når hun jo sad på mit skød. Hun mente at jeg skulle være bedre til at lade hende græde lidt til tider og tale hende igennem gråden. Sundhedsplejersken mente også, at der var en sammenhæng mellem at vores datter ikke kravler og bevæger sig det store, fordi hun er for bange og for knyttet til os, så hun har ikke lyst eller overskud måske - til at være eventyrlysten.
Hvad jeg ellers kan fortælle om vores datter er, at hun har et fint sprog. Hun taler utrolig meget og i mange lyde og vokaler. Hun kan finde små tråde eller lignende og bruge lang tid på at pille ved dem og få dem op, og hun er god til at sidde med sit legetøj. Hun prøver ihærdigt at samle sine bondebrødstykker op med fingre og får dem også i munden en gang imellem. Hun sover rigtig godt og har altid gjort det. Bliver bare lagt og så sover hun - hun kan græde lidt lige når hun bliver lagt men falder hurtigt i søvn. Vågner gerne 3-4 gang om natten, men kun for at få sutten også sover hun igen med det samme.
Hun har aldrig være glad for fremmede, men min forklaring har været at hun har været igennem en del som lille med alt for mange hospitaler og læger, som du jo nok ved. Hun bliver utrolig ivrig omkring andre børn og især hunde - især hunde kan komme helt tæt på hende (også store hunde) og hun aer bare løs og lader dem vælte hende. Når vi går rundt med hende på gaden bliver hun helt rystende ivrig af begejstring for andre børn og rækker meget ud efter dem. Nogle gange sker det også overfor fremmede folk på en cafe, men ikke særlig ofte - men altid overfor andre børn.
Jeg har dog oplevet til Mødregruppe, at hun godt kan begynde at græde, når jeg sidder med hende på et legetæppe sammen med de andre børn. Som om at hun pludselig bliver angst og så vil hun op på mit skød igen. Vi har lige været hos svigerfamilien i julen, og var lidt spændte, da hun som sagt ikke er god til voksne. Vi ser dem kun 1-2 gange om måneden max og hun har været hos dem måske 4 gange i sit liv (de bor langt væk).
Først aften var hun lidt sky (undtagen overfor hunden), anden dag gik det fint, hun sad bare på gulvet og legede med folk omkring sig og om aftenen kunne svigermor endda sidde med hende på skødet - dog ikke så længe (det skal siges at det har hun kunne før - da vores datter var nogle måneder yngre) - vi oplever bare gang på gang, at det tager tid - vores datter skal bruge timer og nogle gange en dag førend hun accepterer folk. Dagen sluttede med at hun sov inde hos svigermor i hendes seng og svigermor gav sut hele natten og hun vågnede op hos hende uden gråd og blev taget ud i køkkenet også hyggede de en times tid indtil vi stod op - uden nogle problemer (undtagen det lille problem at hun ville ikke lige spise hos hende, men den historie kender du jo).
Da jeg kom op og ind til hende kiggede hun bare på mig og så hyggede vi alle 3. Hun faldt fint i søvn hos svigermor og sov i løbet af de dage endda 3 forskellige steder i huset uden problemer. Grunden til at jeg nævner dette er, at jeg ikke synes det hænger sammen med, at vores datter er for bange og tæt knyttet til os.
Jeg føler også, at boel testen ikke gik godt, da både min kæreste og jeg var super nervøse over, hvordan hun skulle klare testen og det tror jeg, at hun kunne mærke. Desuden er vores datter meget temperamentsfuld - hun bruger gråd utrolig meget og ofte til at få sin vilje og kan blive ekstremt hysterisk nogle gange uden grund (synes vi) - Nåh - hvad mener du om det hele? Har du nogle gode råd til os?
På forhånd tak for en super brevkasse.
K.