Brev:
Sove om dagen og mere fast rytme
4. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Sove om dagen og mere fast rytme
Hej Helen,
Nu har jeg læst mange af dine gode svar, og vil prøve om du kan hjælpe os lidt også.
Vores søn Marcus på 6 måneder er en stor dreng ca. 10 kg. og 73 cm. Jeg har ammet fuldt ud indtil for 3 uger siden.
Vi har aldrig haft nogen rigtig fast rytme. Han er blevet puttet mellem kl. 19 og 21 og er stået op på alle tidspunkter mellem 5 og 9, nu sover han fast fra ca. 21 til kl. 05 hvor han får noget at spise og derefter fra 05 til ca. kl. 8.00.
Hans sovehjerte har aldrig været stort, slet ikke om dagen, hvor han kun sover ½ time i træk, det har han gjort siden han var 4 måneder, hvor han ellers før godt kunne sove 2 – 3 timer i træk. Han sover kun 1½ til 2 timer i løbet af dagen.
Når han vågner op efter en lur på ½ time er han frisk og ikke sulten. Der kan sagtens gå 3 timer mellem hans måltider.
For 3 uger siden begyndte vi med grød to gange om dagen i håb om at han kunne sove lidt længere af gangen i sær om dagen, men det hjalp ikke. Han har været dygtig til at spise, og spiser en god portion både til middag og til aften. Efter han har fået grød til middag spiser han lidt hos mig, og til aften får han flaske efter grød, og hos mig inden han skal sove. Det sidste stykke tid har han ikke ville spise hos mig inden han skal sove.
Vi har det seneste stykke tid prøvet at få ham til at falde i søvn i sin egen seng, hvilket giver en del gråd.
Jeg skal begynde på arbejde om ca. 2 måneder og kunne godt tænke mig at han får en fast rytme inden da. Ligeledes skulle han gerne puttes lidt tidligere end nu, så han kan komme op kl. 6.30.
- Hvad vi kan gøre, så han bliver i stand til at sove lidt længere tid ad gangen om dagen?
- Hvad kan vi så gør for at få en nogenlunde fast rytme?
- Hvordan vil en dagsrytme evt. se ud for vores dreng?
- Hvornår og hvordan begynder man at trappe ned med amning?
- Hvordan kan vi lave en fast putteritual og hvornår skal han sove på eget værelse?
Med venlig hilsen
Pia