Svar: Sove om dagen og mere fast rytme
4. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Pia
Det lyder som om at Marcus er en dreng der er rigtig god til at regulere sit eget behov, både hvad angår mad og hvad angår søvn.
Han er blevet ammet rigtig længe og det er super godt, - han er en stor dreng. Det lyder passende at I nu er gået igang med skemaden og jeg tænker at I netop fordi han er så stor som han er, godt kan gå lidt hurtigt til værks med dette. Jeg foreslår derfor at I forsøger med 3 måltider skemad dagligt.
Samtidig tænker jeg at I i forbindelse med dette fint kan begynde med en lidt mere fast plan for dagen, hvor du skal regne med at han sover 2 gange dagligt. De fleste børn vil i denne alder begynde at kunne nøjes med en formiddags og en middagslur og vil stille og roligt springe den sene eftermiddagslur over. Der er dog også børn der, som Marcus, sover meget kort tid af gangen og derfor bibeholder den sene powernap og det er også helt okay.
I skal nok indstille jer på at Marcus hører til de børn som ikke sover særlig meget. Måske hører en af jer forældre også til dem der ikke behøver særlig meget søvn...? Naturligvis har børn brug for søvn og skal sove når de viser træthedstegn, men med en dreng som Marcus der trives, vokser, udvikler sig i rigtig god retning og som vågner glad og tilfreds op efter en lur på 1/2 time eller 45 minutter - ja så må det være sådan. Der er ingen idé i at I traver rundt med barnevognen 2 timer hver dag, hvis han kun sover den halve og så er ked af det resten af tiden.
Modsat vil det også være udmærket for jer alle netop at gøre det til en fast vane at køre ham en tur dagligt. For at stimulere ham og møde hans interesse for verden, så vil jeg foreslå jer at I starter med at lade ham sidde op i vognen. Han er så stærk nu at han godt kan sidde i sin barnevogn. Lad ham sidde, mærke luften i kinderne, se på verden og blive mættet af indtryk og når han så viser træthedstegn, så lægger I ham ned, putter dynen godt om ham og triller hjem. Måske vil han på denne måde kunne begynde at tage en lidt længere middagslur og det vil også passe fint i forhold til når han skal ud at passes.
Det er altid lettere at lære børn at falde i søvn selv i løbet af dagen fordi man netop kan køre dem en tur i barnevognen og på den måde aflede dem lidt. Start derfor med dette og lad ham fortsat få lov til at få mælk inden han skal sove om aftenen.
Det vil være en udmærket idé at I flytter ham på eget værelse, hvis I har mulighed for det. Han har en god alder til det og det vil være fint at få på plads inden han skal til at passes ude. Her er det et spørgsmål om at gøre sengen til et rart sted at være, dæmpet belysning, ro osv. og så skal han have sin flaske og puttes. Endten sidde med ham, så han falder til ro i jeres arme og derefter puttes i sin seng, hvor han så falder endeligt i søvn eller alternativt putte ham i sengen og give ham flasken imens han ligger der, så han ikke oplever at skulle flyttes. Hvis I vælger at give ham flaske imens han ligger ned, så elever hans hovedgærde lidt ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden.
Det er nu at I skal have et fast putteritual og det betyder at det vil være en rigtig god idé at I indføre en fast måde at putte ham på. Det betyder ikke at det skal være noget langt og besværligt, - det handler om de helt almindelige ting, som I alligevel gør i dagligdagen. Få en ren ble, få nattøj på, blive puttet i dynen, få sin flaske, få en sut og en sutteklud, at I står lidt ved ham, holder hænderne på ham, kærtegner ham på samme måde, synger den samme sang osv. - hvad I nu fornemmer virker.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 08: Havregrød eller flerkornsgrød evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9.30: Lidt frisk frugt, brødskorper, agurkestænger ellerlignende at sidde med, øve sig på, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske kun 45 minutter og det er helt okay
Frokost 12: Øllebrød eller grøntsagsmos og meget gerne begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur mellem 13.30-14, hvor I triller en tur med ham, lader ham sidde op, suge indtryk til sig og først derefter putter ham.
Eftermiddag 16-17: Ammes og den powernap som ofte ligger her, begynder mange børn at kunne springe over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, hvis I laver lidt sovs med sødmælk så må han gerne få lidt af dette, hvis du laver kartoffelmos med sødmælk til hele familien, så kan I spise det samme osv. I må også gerne begynde at give ham lidt brødskorper og lignende at sidde med i hånden om aftenen. Vand af kop. Kan ammes efterfølgende, hvis han viser behov for det.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Tidspunktet for putning afhænger jo meget af, hvor sent han har sovet lur og om han tager den sene powernap eller ej.
Sen aften 23-24: Ammes evt. Nogle børn har behov for amning her for at kunne sove til næste morgen tidlig og for at I alle undgår opvågning og amning om natten. Andre børn kan fint undvære.
Når man ser på jeres søns samlede søvnindtag, så er det som sagt rigtigt at han ikke er en dreng med det største sovehjerte. Han lyder dog som sagt til at være god til at regulere sig selv ind og sover faktisk samlet set meget fint det han egentlig har behov for :o)
Gennemsnitligt vil de fleste børn i 6 måneders alderen sove 14-15 timer i døgnet. Om natten 10-11 timer og om dagen 3-4 timer. Jeres dreng sover kun 1½-2 timer i løbet af dagen, men tilgengæld sover han jo så fra ca kl. 20 og indtil næste morgen kl. 20 - altså 12 timer i træk - naturligvis afbrudt af at få mælk, men samlet set det man kan forvente i forhold til hans alder.
Med hensyn til amning og nedtrapning af dette så vil det ske helt automatisk. I takt med at han begynder at spise mere og mere skemad, så vil han selv vælge amningen fra efterfølgende, når du tilbyder det. Indtilvidere har han dog stadig et rigtig stort mælkebehov og derfor skal du fortsat tilbyde ham brystet. Så må du så tro på at han regulere det ind og har en sund og naturlig evne til at kunne dette.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber at I hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske