Svar: Kost , sovevaner og arbejdsstart
18. februar 2004
Alder:
8 mdr.
Kære fortvivlede mor
Mange mødre bekymrer sig over hvordan det nu skal gå, når de skal begynde på arbjde, med amning, mad, soverytme osv.; men ofte forløber det uden de store problemer:o)
Når du begynder på arbejde vil din søn være 8½ mdr. skriver du og han vil på det tidspunkt være godt i gang med at spise den same mad som I gør. Det vil sige at du langsomt i tiden frem til han skal passes får ændret på hans kost, således at du fortsat ammer om morgenen, før du afleverer ham og der hvor han bliver passet kan han fortsat få grød om formiddagen, rugbrødshapser til frokost, frugt og lidt børd om eftermiddagen og blive ammet igen når du henter ham. Til aften får han mad, som I spiser hjemme og du kan amme ham igen.
Der hvor han bliver passet kan han få mælk og vand af kop til måltiderne som nu. Fra 9 mdr.´s alderen bør han ikke få mere end hørst 3/4 liter mælk i døgnet og dette behov nedsættes til ½ liter frem mod et års alderen. Som du beskriver dagens forløb, tror jeg derfor ikke at du vil mangle mælk nok til ham:o)
Hvis du skønner at han vågner om natten fordi han er sulten, så kan du godt tilbyde ham lidt ekstra mad om dagen. Umiddelbart synes jeg ikke at du skal begynde at skrue mælkemængden op, men blot give ham lidt ekstra grød, måske om eftermiddagen, for at se om det mætter ham mere. Du kan evt. give ham øllebrød, så hans mave vænner sig til "rugbrød", når han skal til at begynde med dette. Det vil være fint at begynde med rugbrødshapser omkring 8 mdr. alderen.
Når han begynder at blive passet ude, vil han blive mere træt, simpelthen fordi han får en masse nye stimuli. Der hvor han skal passes vil man have en fast rytme, som de vil køre ham ind i. Det tager lidt tid, men efterhånden vil det være helt naturligt for ham.
Når han ikke vil sove om dagen, så kan du evt. køre en tur med ham i barnevognen. Du skriver ikke om han skal passes i dagpleje eller i vuggestue, men ofte vil det være sådan at man kan tage barnevognen med den første tid og han vil kunne blive puttet i den vogn som han kender, hvorved han vil falde til ro uden de store problemer. Ring og tal med det sted, hvor han skal passes og hør, hvordan det foregår der. Du kan jo også køre forbi og hilse på og danne dig et indtryk, der kan give dig lidt ro i sjælen.
Held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske