Brev:
Amning, aften og natteuro
4. januar 2008
Alder:
1 mdr.
Amning, aften og natteuro
Kære Helen,
Først og fremmest tak for en rigtig god brevkasse, vi har allerede været i arkivet mange gange og fundet gode råd og forklaringer på nogle af de ting, vi undrer os over i denne helt nye verden, der har åbnet sig, nu hvor vi er blevet forældre :o)
Vores lille Julie er knap 4 uger gammel, født 12 dage før termin, taget med kop til sidst pga. mit blodtryk. Hun vejede ved fødslen 3100 g og 50 cm og er simpelthen bare så skøn...
Amning går rigtig godt. Jeg fornemmer, at jeg har mælk nok, og at hun får det, hun skal. Sundhedsplejersken vejede hende til 3350 g efter 10 dage, og jeg kan se elastikkerne bryde frem ved håndled og lårbasser, så jeg regner med, at hun stadig tager fint på og glæder mig til at se, hvor stor hun er blevet til næste vejning.
Jeg ammer hende hver 1½-3½ time (det varierer noget, men hun får altid tilbudt bryst, når hun klynker eller råber op) og hun spiser fra ét bryst 10-20 min. Hun virker altid sulten og sutter godt til, gisper helt efter vejret, slipper selv og falder typisk i søvn. Hun er efter bleskift i dagtimerne ikke interesseret i det andet bryst ret ofte, men om natten skal hun næsten altid lige have en ordentlig tår mere efter skiftepausen.
Jeg er lidt i tvivl om, om hun får tømt det første bryst på de kun 10-20 minutter, eller om hun skal lægges til det samme bryst igen efter skifte-/opvågningspausen, så hun får den gode, fede mælk med?
Hun virker i øvrigt ikke til at have behov for at blive bøvset af efter amningen – skal jeg forsøge at bøvse af efter hvert bryst alligevel?
Dag: sover til kl. ca. 8, vågen det meste af formiddagen, svært ved at falde til ro igen. Spiser hver 1½-2½ time. Falder først til ro hen ad eftermiddagen, sover nu i længere stræk – 3-3½ time.
Aften: vågner op til dåd ved 19-22 tiden, vågen en periode med store runde øjne, men græder efter en tid, kan ikke falde til ro og virker træt. Amning går stadig fint, hun spiser, men falder ikke i søvn, falder højst lidt hen og vågner i min arm efter kort tid eller hvis jeg flytter hende. Jeg svøber hende i et tyndt stykke stof, ammer hende indsvøbt og lægger hende i vuggen igen på den måde. Dette gør jeg både aften og nat.
Nat: sover 2½-3½ time ad gangen, ammes, skiftes og tilbydes det andet bryst, som hun typisk tager. Falder til ro i vuggen igen efter amningen og sover videre – nogle gange efter en hel del moslen rundt og grynten.
Hun var meget stille i sine første 2-2½ uge, kom bare med et lille vræl, når hun var sulten, og det var det. Der er kommet mere lyd på hende nu, og især i nat var hun fuldkommen utrøstelig. Jeg gik og gik og gik med hende på armen, men hver gang jeg satte mig ned, lagde mig med hende i sengen eller prøvede at lægge hende i vuggen igen, græd hun hjerteskærende med det samme igen. Sådan gik hele natten, så jeg er godt brugt op i dag, må jeg sige… Hun var ikke interesseret i brystet, og der var ikke noget i bleen.
Hvordan får vi hende til at falde til ro om aftenen eller sådan en nat som vi lige har haft? Det er så frustrerende ikke at kunne hjælpe hende til at sove eller give hende, hvad hun har brug for, når hun græder. Vi slukker fjernsynet og det meste af lyset, når hun er urolig om aftenen for ikke at give hende for mange stimuli, det lader til at virke lidt, men ikke altid.
Er det bedre at sidde med hende end at lægge hende i vuggen? Jeg synes, det er meget svært at finde den rigtige balance imellem at have hende tæt på os og give hende masser af nærhed og tryghed og så samtidig give hende den ro, jeg også fornemmer, hun har brug for, når uroen melder sig om aftenen.
Om natten går jeg rundt i det mørke hus og taler ikke til hende, holder hende bare tæt i svøbet og hun falder helt tydeligt til ro – problemet er, når jeg stopper op, så begynder festen…
Jeg håber du kan give et par gode råd til uroen.
Hilsen Jenny