Svar: Amning, aften og natteuro
4. januar 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Jenny
Tillykke med den lille pige:o) Velkommen til og dejligt at høre at I har kunne finde råd blandt tidligere spørgsmål og svar.
Det lyder ganske rigtigt som om at du har masser af mælk og at Julie spiser og tilbydes brystet som hun viser behov for. Det er rigtig fint.
Man bør ikke sætte tid på en amning, da børn spiser meget forskelligt, mors mælk løber også forskelligt til osv. Nogle børn har et utroligt stort vacuum og nogle mødre en tilsvarende hurtig nedløbsrefleks og det betyder at nogle børn faktisk er i stand til at tømme et bryst på under 10 minutter. Andre børn skal have betydeligt længere tid til det, de spiser i mere roligt, rytmisk mønster og her kan amningen godt tage ½ time måske 40 minutter.
Generelt gælder at du skal sørge for at holde din datter igang ved brystet når hun spiser. Det at spise ved et bryst kræver utrolig meget energi og man siger faktisk at det i energiforbrug svarer til at du skulle gå op af trapperne til 10 sal. Derfor bliver små børn meget hurtigt trætte ved brystet og falder let i søvn. Derfor er det vigtigt at man holder gang i dem ved at trykke dem i håndfladerne, under fødderne, kører fingrene igennem deres hår, masserer hovedbunden lidt osv. så de husker at spise og ikke falder i søvn.
Det er en god idé at give hende fra en side og lade hende spise færdig der. Når hun slipper, så må du mærke på dit bryst, hvordan det føles. Hvis brystet er blødt og eftergiveligt, så er det fint at tilbyde modsatte side, men hvis du fortsat kan mærke at det er meget spændt, - f.eks. på ydersiden af brystet, så vil det være rigtig godt, hvis du kan lægge hende til igen ved samme bryst - dog så nu i tvillingestilling.
Når du ammer hende i tvillingestilling, så er det hovedsageligt ydersiden af brystet som stimuleres og tømmes. Når du ligger ned er det undersiden af brystet og når du ammer i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn, så er det hovedsageligt oversiden og ind mod kavalergangen.
Du skal også være opmærksom på at hun nogle gange vil have behov for kun at die ganske lidt, meget få minutter, så er det ikke fordi hun hygger sig men derimod fordi hun er tørstig. Ved at die kortvarigt, så får hun den vandholdige mælk som slukker tørsten.
Nogle børn er rigtigt gode bøvsere og andre har sværere ved det og prutter mere:o) Det er dog vigtigt at lade hende forsøge komme af med luften og derfor må du gerne forsøge at få hende til at bøvse efter amning. Hvis hun dog hænger helt slapt og bare er helt væk, så put hende og så vil du sandsynligvis se at hun efter ca 40 minutter begynder at smaske lidt, ligger lidt uroligt osv. og så er det luften der er på vej op. Her kan du så tage hende op, lade hende bøvse, nogle gange kommer der lidt gylp, så kan du give hende sutten, svøbe hende og forsøge at få hende til at sove videre igen.
Det er en god idé at svøbe hende og putte hende i forbindelse med amning, så amningen ikke trækker ud og så hun lærer at sove i sin lift eller sin barnevogn. Du må også gerne give hende en sut eller en sutteklud, når du putter hende.
Du fortæller at hun kan være meget vågen i løbet af formiddagen og også sidst på dagen. Om aftenen er det meget normalt, fordi hun her spiser mere hyppigt for at fylde sig op til natten men det er vigtigt at hun ikke er vågen i mere end et par timer af gangen. Efter et par timer skal du give hende mad og så forsøge at putte hende igen. Det er vigtigt at hun får sovet sine lure i løbet af dagen så hun ikke bliver for overtræt om aftenen.
Am hende, svøb hende som du så fint gør og tril en tur med barnevognen og se om hun så ikke falder til ro og om aftenerne og nætterne så ikke bliver lidt mere rolige for jer alle.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske