Svar: Fortsat ud af soveværelset og madplan
4. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sanne
Jeg synes I skal tage springet og kaste jer ud i at få jeres datter på eget værelse. Det er en beslutning som har været længe under vejs og I virker rimeligt indstillet på at nu skal det være - så skal det også være. Viser det sig så efter en til to uger, at det dur bare slet ikke, så må I jo flytte hende tilbage igen, men giv det også lidt tid:o)
Med hensyn til skemad, så må I godt forsøge med 4 måltider dagligt, det lyder som om at hun spiser godt og store mængder hver gang og derfor kan fire måltider godt være passende. Det er dog stadig vigtigt at hun ammes og får sin modermælkserstatning, så I er sikre på at hun får mælk nok. I skal regne med 5-6 amninger/flaske dagligt og omkring 7 måneder trappe ned til 4-5 amninger/flaske. Først i 8-9 måneders alderen trappes yderligere ned til 3 og først efter 10 måneder ned til 2 amninger/flaske.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: amning
Morgen 08: Havregrød og vand af kop
Formiddag 9.30: Amning eller flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Øllebrød for at vende hende til smagen af rugbrød eller grøntsagsmos med lidt kogt kød eller fisk, - varier det lidt fra dag til dag, vand af kop. Må også gerne få lidt brødskorper osv, som I også er begyndt på
Ammes eller flaske med mme og puttes til formiddagslur
Eftermiddag 15.30-16: En portion flerkornsgrød med lidt frugtmos, vand af kop og igen få lidt agurkestænger eller lignende i hånden.
Sen eftermiddag evt. amning - det må afhænge af behovet.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, giv hende gerne små kogte broccoli og blomkålsbuketter at sidde med, vand af kop
Ammes eller flaske med mme og puttes til natten kl 19.30
Sen aften 23: Flaske med MME
Så tag mod til jer og forsøg at få hende i egen seng, det skal nok gå - rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske