Svar: Vaccination når man er for tidlig født
5. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Berit
Det er sådan at de vacciner som indgår i det almindelige vaccinationsprogram, skal børn vaccineres mod, når de har den alder, som fremgår af programmet. Det betyder at også de fortidlig fødte børn skal vaccineres første gang, når de er 3 måneder fra fødselsdatoen.
Der er ingen kontraindikationer - heller ikke f.eks. lav fødselsvægt, når det gælder vaccination mod DiTeKiPol og Hib.
Det er dog sådan, som det jo er for alle vacciner, at børn ikke må vaccineres hvis de er akut syge eller har en sygdomstilstand, der er i mulig udvikling eller under udredning.
Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål, din søn følger altså det almindelige vaccinations program ud fra hans rigtige alder - første vaccination er altså 3 måneder fra hans fødselsdag den 23 oktober.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske