Brev:
Vågner meget ofte nogle gange
5. januar 2008
Alder:
10 mdr.
Vågner meget ofte nogle gange
Kære Helen!
Godt nytår!
Dejlige Emil er blevet 10 måneder og vi nyder ham i fulde drag, men det med søvnen går ikke så godt som vi kunne håbe. Emil blev før i tiden ammet hver tredie time om natten, og som du måske husker var jeg alene om ham om natten, så det var svært at lave om på det. Midt i december overtog min mand og i løbet af et par nætter var han vænnet af med natamning og i nogle nætter vågnede han kun et par gange og faldt forholdsvist hurtigt i søvn igen med lidt hjælp.
Men nu har vi i ca. 3 ugers tid kæmpet med, at han vågner et utal af gange.... Mellem jul og nytår var han syg med feber, så der røg natamningen for en stund, men nu er han vænnet af igen. Jeg ammer ham således, når han skal sove kl. 20, og så igen kl. 6. Men altså indimellem vågner han meget ofte.
I første omgang gik vi ind til ham hver gang, men nu prøver vi at afkode hans gråd/råb, men det er også svært, for pludselig har han vækket sig selv, og så tager det lang tid at få ham ned igen. I nat fx. var han vågen fra kl. 4 til 5.... Det skal lige siges, at vi klart fornemmer, at han er igang med seperationsfasen, så det er måske forklaringen på natten?
Lige nu går det jo, for jeg har stadig barsel, og min mand går hjemme, men det varer jo ikke ved..... og jeg kan mærke, at når det er mig, der har nattetjansen, er det meget fristende at stikke et bryst i munden på ham. Han er et udpræget brystbarn :-) Kan jeg mon finde råd i bogen "Sov igennem uden gråd"?
Vores dag ser ud som følger:
Kl. 6 Ammes og sover for det meste videre
Kl. ca. 7.30 (plus minus en halv time) Står op
Kl. 8.30 Havregrød
Kl. 9.30 Formiddagslur (sover ca. halvanden time)
Kl. 12.00 Rugbrødhapser og frugt
Kl. 14.00 Eftermiddagslur (sover alt fra 45 min til halvanden time, men for det meste en time)
Kl. 16.00 Bolle eller A38 eller grød
Kl. 18.00 Middag
KL. 19.30 Havregrød
Kl. 20.00 Ammes og puttes
For det meste ammer jeg en gang i løbet af dagen også. Det går jeg ud fra er ok?
Når han vågner fra sin eftermiddagslur er han tit ked af det og virker som om han slet ikke har sovet nok..., men selvom jeg forsøger at lulle ham i søvn kan jeg ikke. Opgiver jeg for hurtigt? Jeg har klart indtrykket af, at han godt kunne trænge til mere søvn. I øvrigt har han i de seneste uger skulle køres i søvn om dagen i barnevognen, og han falder heller ikke i søvn af sig selv om aftenen. Dette er meget anderledes end før, for selv om han tit er vågnet har han i de første 9 måneder af hans liv selv faldet i søvn både om dagen og om natten. Vil det mon vende tilbage??
I de sidste par uger har Emils appetit været mindre, og jeg er bekymret for om han får nok. For to måneder siden vejede han 9,7 og målte 80 cm., så han er jeg lang slank dreng. Det er sjældent, at han spiser op. Til frokost spiser han fx mellem et kvart og et halvt stykke rugbrød. Han virker generelt frisk, er glad og kryber hele huset rundt som en soldat på øvelse... :-))
På forhånd 1000 tak for dit svar, som jeg ved jeg kan bruge :-)
Mange hilsner fra
Jeanett