Svar: Mad til 4 mdr.´s pige
18. februar 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Emma og Tina
Som jeg læser dit brev, så fungerer amningen fint, bortset fra at du synes det er hårdt at amme så meget om natten, hvilket selvfølgelig også kan være slemt nok:o)
Med den alder din datter har har hun fortsat behov for natamning og netop det at amme om natten er vigtigt for mælkeproduktionen, fordi du om natten producerer mere mælkestimulerende hormon, hvorfor natamning øger mælkedannelsen. Jeg synes derfor at det ville være synd, hvis du droppede amningen til fordel for en flaske.
Når man giver flaske er der altid en risiko for at barnet vil foretrække flasken fremfor brystet, fordi mælken løber meget nemmere ud af flasken. Men hvis amningen forløber godt hos jer, så vil det med den alder din datter har sikkert ikke give problemer at give hende en flaske til natten.
Vælling er i princippet en tynd grød, hvorfor det virker mere mættende hos på nogle børn. Du kan godt amme hende som du plejer, men så tilbyde hende en flaske efterfølgende og se om det har nogen effekt.
Når man giver vælling (eller tilskudsblandinger) til børn som er mellem 4-6 mdr. så må mængden af dette ikke være mere end hvad svarer til to måltider om dagen. Det vil sige at du max må give din datter to flasker vælling, ellers får hun for meget protein. Ønsker du at give modermælkserstatning ud over det, skal det derfor være almindelig erstatning, som kan gives fra fødslen.
Jeg synes derfor at det bedste ville være at du fortsatte amning om dagen og evt. forsøge med en flaske vælling til natten.
Her i begyndelsen hvor dindatter får skemad, vil det kun være smagsprøver at hun tager og den mængde hun får udgør således ikke et måltid. Børn der starter på skemad allerede i 4-5 mdr.´s alderen vil have en overgangsperiode på 4-5 mdr. hvor børn der først begynder på skemad i 6 mdr.´s alderen vil have en overgangsperiode på ca 3 mdr. Du skal derfor give hende tid.
Efterhånden som hun bliver ældre og lærer at mestre det at spise med ske og også formår at kapere maden i maven, vil hun kunne spise mere og der kan langsomt skrues ned for amningen. Men indtilvidere vil hovedbestanddelen af hendes kost fortsat være mælk og det skal hun have lov til.
Du kan forsøge at give hende to måltider skemad og når hun har vænnet sig til dette kan du øge til tre måltider. Tilbyd i begyndelsen den samme mad to gange dagligt og når det kører så ændrer du det ene måltid.
Et forslag til to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: amning
Formiddag: grød + amning
Frokost: amning
Eftermiddag amning
Aften: grød eller grøntsagsmos og amning
Sen aften: bryst og en flaske vælling
Nat: amning
Ved tre måltider kan du f.eks. give grød både formiddag og frokost og så grøntsagsmos om aftenen.
Eftermåltiderne vil hun i begyndelsen nok have behov for amning som afslutning, men når hun omkring 6 mdr.´s alderen bedre vil kunne drikke af kop, så kan du tilbyde hende lidt at drikke af kop i stedet.
Hun må fra 4 mdr.´s alderen godt få vand af en kop (dog ikke hvis I har privat vandboring), men der er jo ingen næring i vand, så sålænge hun kun spiser en smule grød, så synes jeg at du skal fortsætte med at tilbyde brystet.
Som du kan se, så vil ovenstående i øjeblikket ikke få dig til at drosle ned med amningen, i hvertfald ikke om dagen, men det er noget som kommer med tiden, når din datter bliver ældre.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske