Brev:
Smider med mad - og ting!
5. januar 2008
Alder:
13 mdr.
Smider med mad - og ting!
Hej!
Tusind tak for dit sidste svar til os, vi føler det går den rigtige vej nu, vi har "kun" været oppe een gang pr. nat pånær en tid med hoste, så vi hænger i med banan og godnathistorie og forsøger at vænne fra vælling, men der går nok en rum tid med det er jeg bange for :o)
Vi har en hidsig lille gut derhjemme, men også en charmerende lille bandit ;o) Han spiser ikke voldsom meget pt., er ved at lære at gå og bruger sit krudt på det virker det som om. Mad siger ham ikke rigtig noget. Rugbrødsmadder har han ikke villet spise de sidste 2-3 måneder. Til at begynde med elskede han ellers rugbrødshapser med alskens pålæg! Dagplejemoren kan heller ikke få det i ham, så han lever af grød og øllebrød (om dagen) og frugt / grønt til at gnave i + brød.
Det underlige er at han gerne vil spise en lille humpel rugbrød hvis bare han får lov at gnave i den, der må ikke være pålæg på. Når han får noget mad han selv kan sidde og spise mens vi fodrer ham med ske (han vil helst spise selv, og får også lov ind imellem, men det kniber at styre skeen), så kyler han maden ned på gulvet. Også hans drikkekop (med låg).
Skal han slet ikke selv sidde med drikkekop med låg længere - skal vi holde en almindelig kop for ham og så fjerne den igen til han selv kan drikke af det?
Og skal vi tage ham ned af højstolen når han smider med maden for at markere at det må man ikke?
Det er ikke altid fordi han er mæt, tit spiser han alligevel samtidig med at han kyler med tingene. Fjerner man det hele - så der ikke er noget at kyle med - går han i hysterisk flitsbue!
Har du et forslag til en sund og varieret dagsmenu hvis ikke der skal indgå rugbrød med pålæg (og nej, han vil ikke spise pålæg der ligger "løst" ved siden af brødet :o)
Han smider også med sit legetøj. Det er nok svært at undgå, det ved jeg godt, men han kyler ting, såsom legoklodser, i hovedet på os hvis vi lægger og leger med ham på gulvet. Han gør det ikke bevidst tror jeg ikke, han er bare meget voldsom.
Vi har meget svært ved at finde ud OM man kan opdrage ret meget på en 13-måneder gammel dreng, og hvorvidt man må skælde ham ud og hvor meget. Det er der nok ikke retningslinier for, men det er svært for nogle siger han bare skal skældes ud, mens andre siger det går over og at han er for lille til at forstå. Han forstår udmærket et "nej" når han åbner skuffer han ikke må osv.
På puslebordet har vi også store problemer, og har haft det længe. Han hader at ligge på bordet. Ligemeget hvor meget vi synger, giver ham legetøj osv osv. så skriger han i vilden sky indtil det er overstået. Det er noget belastende for at sige det mildt. Han myldrer rundt og vil ikke ligge på ryggen, men hellere skøjte rundt på bordet, kigge ud over kanten osv.
På forhånd tak!