Svar: Han er begyndt at slå
5. januar 2008
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Det er helt almindeligt at børn i jeres drengs alder slår. Det handler meget om, at børn i den alder netop ikke har særlig meget sprog, som du selv er inde på, og at barnet derfor har svært ved at give udtryk for sine følelser med ord og derfor også kan miste kontrollen over sig selv.
Hvordan I reagerer betyder meget for, hvordan jeres lille dreng senere håndterer en situation, hvor han kan komme til at slå. Når han slår jer, så kan I af gode grunde godt kommer til at lægge for meget vægt på at det må han ikke og derved komme til at forstærke handlingen hos ham. Det er derfor vigtigt at man forsøger at tage det stille og roligt, men at man samtidig flytter ham væk. Det vil sige at hvis han slår dig imens du sidder med ham på skødet, så siger du nej og flytter ham ned fra dig - han kan ikke side hos dig, hvis han slår dig.
Hvis man som voksen griber ind og skælder meget ud, så kommer skyldfølelsen ofte ind i billedet og det gør det sværere for jeres dreng at styre sig. Jeres handling kan således komme til at forstærke problemet.
Der kan være mange grunde til at børn slår, nogle børn bider også og det at slå og bide er et udtryk for at barnet mister selvbeherskelsen og forløber sig. Det tager tid at lære at mestre og kontrollere sin vrede.
Vrede kan således være en årsag. Det kan være vrede som er samlet sammen fra andre situationer eller forsøg på at kontrollere flere frustrerede situationer. Barnet kan også slå i forsvar, fordi han i en given situation føler sig truet eller bange.
Børn kan også slå, hvis de har erfaring med at blive slået. Det kan f.eks. være børn som får et rap over fingrene, hvis de rører ved noget de ikke må. Eller børn som oplever at blive slået af andre børn, hvilket jo også er en overvejelse du selv har gjort dig.
Børn kan slå rent impulsivt, hvor man uden grund pludselig får et slag.
Og børn kan også slå som en reaktion på at voksne ikke hører, ikke lytter til, hvad barnet prøver at sige. Når barnet slår, så virker det - det får opmærksomhed med det samme.
Når I nu ved at det kan ske, så vil det være vigtigt at I er opmærksomme på at jeres dreng kan forløbe sig, når han er vred eller frustreret. Derfor skal I være der til at hjælpe ham med at løse eventuelle konflikter, hvor han vil kunne miste kontrollen over sig selv. Det er her rigtig vigtigt at hjælpe ham med at sætte ord på i stedet for: "Du bliver bare så vred" og så er det som sagt vigtigt at sætte ham fra jer. Ganske kort nej! og så ned.
Og det gør han naturligvis ked af det, men han er jo netop igang med at lære at styre sine følelser, ikke kun vrede men også frustration, sorg, glæde osv. Men han skal hele spektret igennem og slå det må man altså ikke:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske