Brev:
Skemad igen og sovestilling
5. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Skemad igen og sovestilling
Hej Helen
Godt nytår
Så har jeg igen brug for lidt råd ang skemad. Jeg begyndte at give Amaya grød om formiddagen, som du forslog, da hun var 4 mdr og 3 uger gammel. Den første 1½ uge gik fint. Hun virkede interesseret og spise næsten ½ dl. Men så var det pludselig ikke så spændende mere. Jeg kunne kun få hende til at spise ca 1/4 dl. Jeg holdte så en pause på et par dage for at se om det ville hjælpe men det er stadig det sammen.
Hun spiser mellem 1/4- 1/2 dl. Men det skal lidt ”snydes” ind. Hun åbner kun munden for de første par skefulde, hvor hun så vil selv have skeen. Jeg har givet hende hendes egen ske hun kan holde, og så kan jeg godt få hende til at spise. Eller er det en dårlig vane?
Jeg har også prøvet om aftenen for at se, om det skulle gøre en forskel, men det er det samme.
Jeg startede med at give hende hjemmelavet majsgrød, men er gået over til nestle´s risgrød. Da det er nemmere med nestle, når hun ikke spiser mere. Jeg laver selv frugtmos, som jeg tilsætter. Hun har indtil videre fået æble, banan, pære og gulerodsmos. Hendes mave fungerer helt fin med grøden.
Jeg vil gerne selv lave grøden til hende, så jeg vil høre, om jeg kan lave til 2 portioner og gemme den ene til dagen efter og genopvarme? Grøden bliver kun lavet på MME, så hun får lidt ekstra.
Hun er dog helt vild med at drikke vand af snapseglasset, hvilket hun er ganske god til.
Efter grøden får hun tilbudt flaske, hvor hun spiser ml 80-120 ml.
Skal jeg stoppe med grøden og vente indtil hun bliver 6 mdr (hun bliver 6 mdr d. 20 jan), og så starte igen. Eller skal jeg bare forsætte som det er. Jeg ved godt, at hun aldrig vil blive en pige der spiser en kæmpe portion, så det er måske helt fint, som hun spiser nu? Hvornår skal jeg begynde på 2. måltid?
Når hun er 6 mdr, kan jeg så give hende noget, hun selv kan sidde med i hånden at sutte/spise på?
Kan hun få f.eks. riskiks, kogt gulerod og agurk?
Jeg har købt bogen fra sundhedsstyrelse som du anbefalede. Der står at fra 6 mdr kan man lave grøden på sødmælk i stedet for MME. Skal jeg det eller bare fortsætte med MME.
Det går heldigvis fint med at give hende flaske. Hvilket er rigtig dejligt. Jeg er i samråd med lægen stoppet med at give hende medicin, da det ikke havde nogen effekt. Hun er dog stadig lang tid om at spise, men virker ikke ked af det længere, som hun har været, når hun spiser. Jeg skal dog til børnelæge igen, men med hendes hud. Hun lider en del af børneeksem og kan kun holdes væk med stærk steoridecreme.
Sidste gang forslog du at jeg skulle prøve at give hende flaske sovende kl 6 om morgen og kl 23 om aftenen. Jeg prøvede men enten ville hun ikke spise eller så spiser hun måske kun 50 ml. Jeg lader hende selv regulere, hvornår hun vil spise. For tiden vågner hun selv om omkring kl 23-24 og vil spiser og igen ca kl 3 og så morgenflaske ca kl 6.30. Grøden får hun kl 9.00. Hun spiser ca 830 ml om dagen. Nogle gange mere andre gange mindre.
Lige et andet spr. Amaya sover bedst på siden. Hvis hun bliver lagt på ryggen vifter og sparker hun med arme og ben og kan slet ikke finde ro. Men når hun bliver lagt på siden, hun har ligesom mere samling på sig selv. Nogle gange kan jeg vende hende om på ryggen, når hun er faldet godt i søvn, men andre gange begynder hun at vifte og sparke og vågner op, og skal om på siden igen.
Hvornår er det ok for hende at hun sover på siden. Her tænker jeg på vuggedød. Hun kan selv vende sig fra mave til ryg og kan ligge sig på siden, når hun ligger på ryggen. Hun kan ikke vende sig fra ryg til mave endnu. Men vi øver :-)
Tak for hjælpen.
Hilsen Helle og Amaya