Svar: Skemad igen og sovestilling
5. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Helle og Amaya
Jeg synes umiddelbart det lyder som om at det går rigtig fint hos jer, det er rigtigt at Amaya ikke spiser de store mængder, men det lyder som om at hun er interesseret og gerne vil smage og hun vil også gerne selv putte i munden og have lidt at sutte på. Teknikken har hun også, kan godt finde ud af det.
Jeg tror derfor at Amaya har brug for en lille smule mere smagsvariation, så hun oplever noget nyt og varieret når hun spiser. Hun er jo en lille og meget opmærksom pige og jeg tænker derfor at hun vil nyde at maden smager forskelligt.
Det er fint at du gerne vil lave grøden selv, du må også gerne købe den industrielle, men prøv at variere det. Hun må få både risgrød, majsgrød, hirsegrød og boghvedegrød og du kan bruge forskellig frugtmos som topping så også denne smag varierer. Du kan også bruge risgrøden som en basis og så stille og roligt begynde at introducere hende for lidt grøntsagsmos. Hun vil f.eks. godt kunne få lidt risgrød med gulerodsmos og ærtemos på som topping.
Når hun begynder at kunne spise 1/2-3/4 dl. grød, så synes jeg du skal forsøge at give hende to gange dagligt. Så kan hun få grød til frokost og så grøntsagsmos om aftenen. Mon ikke du kan forsøge dette om ca 14 dage måske lidt mere, hvis du forsøger at tilbyde hende lidt varieret grød og også introducerer grøntsagsmosen på risgrøden... Fra 6 måneders alderen kan du så variere hendes indtag yderligere ved at vælge de grovere grødtyper og begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
Det er en rigtig god idé at give hende en ske i hånden, når hun skal spise. Det er helt okay. I takt med at hun bliver 6 måneder så er det rigtigt at du kan give hende agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden. En gulerod må hun også gerne få, det må du også gerne give hende nu, men du skal ikke koge den. En blød gulerod får hun hurtigt gnavet et stykke af som kan sætte sig fast i halsen. Den skal være hård, så hun kan bruge den på sine gummer.
Hjemmelavet grød kan godt holde sig et døgn i køleskabet og således varmes op igen dagen efter. Grød kan ikke fryses, det kan grøntsagsmos til gengæld og det kan også være en fordel, når barnet ikke spiser så meget.
Du skal ikke bruge sødmælk i hendes mad, men skal fortsat lave den på modermælkserstatning. Grunden til at du kan bruge lidt sødmælk fra 6 måneders alderen er, at vi i Danmark går meget ind for at børnene ret hurtigt skal spise det samme som den øvrige familie. Det betyder ikke at de skal have sødmælk, men hvis du f.eks. laver en kartoffelmos til hele familien og den er lavet med sødmælk så kan I spise det samme. Hvis I får lidt sovs til jeres mad, og du her har brugt sødmælk, så kan Amaya også få lidt af dette på sin grøntsagsmos osv.
Det er et meget fint indtag hun har på flasken, 800ml i døgnet lyder godt og alderssvarende og det er rigtig godt at hun nu selv vågner op inden midnat og tidlig morgen for at få sin mælk. Du skal således ikke vække hende, eller give hende mad i søvne men nu regne med at hun selv siger til, når hun har behov. Det er super!
Med hensyn til at sove på siden og vuggedød, så er det sådan at når barnet selv kan vende sig, så er der normalt ingen
grund til at bekymre sig om vuggedød mere, heller ikke selvom barnet vender sig og sover videre på maven. Det lyder som om at Amaya er rigtig godt på vej til at lære at trille og næsten kan det, men mestrer det endnu ikke helt. Derfor synes jeg det er fint at du putter hende på siden, så hun finder roen og falder i søvn og at du herefter forsøge at lægge hende på ryggen. Indtil hun helt kan vende sig selv.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske